Begutachtete Artikel in Zeitschriften

Kaiser, Gabriele; Blömeke, Sigrid; König, Johannes; Busse, Andreas; Döhrmann, Martina & Hoth, Jessica (2017). Professional competencies of (prospective) mathematics teachers – cognitive versus situated approaches. Educational Studies in Mathematics, 94(2), 161-182, 183-184.

Kramer, Charlotte; König, Johannes; Kaiser, Gabriele, Ligtvoet, Rudy & Blömeke, Sigrid. (2017). Der Einsatz von Unterrichtsvideos in der universitären Ausbildung: Zur Wirksamkeit video- und transkriptgestützter Seminare zur Klassenführung auf pädagogisches Wissen und situationsspezifische Fähigkeiten angehender Lehrkräfte. Zeitschrift für Erziehungswissenschaft, 137-164.

Hoth, Jessica; Kaiser, Gabriele; Busse, Andreas; Döhrmann, Johannes & Blömeke, Sigrid (2017). Professional competencies of teachers for fostering creativity and supporting high-achieving students. ZDM Mathematics Education, 49(1), 107-120.

Buchholtz, Nils; Schwarz, Björn & Kaiser, Gabriele (2016). Eine Analyse der sogenannten Schlussrechnung – Die Relevanz der Ansätze von Arnold Kirsch für aktuelle Lernprozesse in der Lehrerausbildung. Journal für Mathematik-Didaktik, 37, 31-53

Pankow, Lena; Kaiser, Gabriele; Busse, Andreas; König, Johannes; Blömeke, Sigrid; Hoth, Jessica & Döhrmann, Martina (2016). Early career teachers’ ability to focus on typical students errors in relation to the complexity of a mathematical topic. ZDM Mathematics Education, 48(1-2), 55-67.

Hoth, Jessica; Schwarz, Björn; Kaiser, Gabriele; Busse, Andreas; König, Johannes & Blömeke, Sigrid (2016). Uncovering predictors of disagreement: ensuring the quality of expert ratings. ZDM Mathematics Education, 48(1-2), 83-95.

Hoth, Jessica; Döhrmann, Martina; Kaiser, Gabriele; Busse, Andreas; König, Johannes & Blömeke, Sigrid (2016). Diagnostic competence of primary school mathematics teachers during classroom situations. ZDM Mathematics Education, 48(1-2), 41-53.

Blömeke, Sigrid; Busse, Andreas; Kaiser, Gabriele; König, Johannes & Suhl, Ute (2016). The relation between content-specific and general teacher knowledge and skills. Teaching and Teacher Education, 56 (May), 35-46.

Stender, Peter & Kaiser, Gabriele (2015). Scaffolding in complex modelling situations. ZDM Mathematics Education, 47(7), 1255-1267.

Blömeke, Sigrid; Hoth, Jessica; Döhrmann, Martina, Busse; Andreas; Kaiser, Gabriele & König, Johannes (2015). Teacher change during induction: Development of beginning primary teachers’ knowledge, beliefs and performance. International Journal of Science and Mathematics Education, 13(3), 287-308.

König, Johannes; Blömeke, Sigrid & Kaiser, Gabriele (2015). Early career mathematics teachers' general pedagogical knowledge and skills: Do teacher education, teaching experience, and working conditions make a difference? International Journal of Science and Mathematics Education, 13(3), 331-350.

Kaiser, Gabriele; Busse, Andreas; Hoth, Jessica; König, Johannes & Blömeke, Sigrid (2015). About the Complexities of Video-Based Assessments: Theoretical and Methodological Approaches to Overcoming Shortcomings of Research on Teachers‘ Competence. International Journal of Science and Mathematics Education, 13(3), 369-387.

Busse, Andreas & Kaiser, Gabriele (2015). Wissen und Fähigkeiten in Fachdidaktik und Pädagogik: Zur Natur der professionellen Kompetenz von Lehrkräften. Zeitschrift für Pädagogik, 61(3), 328-344.

Kaiser, Gabriele (2015). Erfassung berufsbezogener Kompetenzen von Studierenden. Ein Kommentar. Zeitschrift für Pädagogik, 61. Beiheft, 136-143.

Blömeke, Sigrid; Kaiser, Gabriele & Clarke, David (2015). Preface for the Special Issue on „Video-Based Research on Teacher Expertise“. International Journal of Science and Mathematics Education, 13(3), 257-266.

Blömeke, Sigrid; König, Johannes; Busse, Andreas; Suhl, Ute; Benthien, Jessica; Döhrmann, Martina & Kaiser, Gabriele (2014). Von der Lehrerausbildung in den Beruf: Fachbezogenes Wissen als Voraussetzung für die Wahrnehmung, Analyse und Reaktion im Unterricht. Zeitschrift für Erziehungswissenschaft, 17, 509–542.

Buchholtz, Nils; Kaiser, Gabriele & Blömeke, Sigrid (2014). Die Erhebung mathematikdidaktischen Wissens - Konzeptualisierung einer komplexen Domäne. Journal für Mathematikdidaktik, 35(1), 101-128.

König, Johannes; Blömeke, Sigrid; Klein, Patricia; Suhl, Ute; Busse, Andreas & Kaiser, Gabriele (2014). Is teachers' general pedagogical knowledge a premise for noticing and interpreting classroom situations? A video-based assessment approach. Teaching and Teacher Education, 38(1), 76-88.

Leung, Issic; Wong, Ngai-Ying; Schwarz, Björn; Cheung, Ka Luen; Chan Wing Sum & Kaiser, Gabriele (2013). Competency of Prospective Chinese Mathematics Teachers on Mathematical Argumentation and Proof. The Mathematics Educators, 15(1), 81-97

Kaiser, Gabriele & Blömeke, Sigrid (2013). Learning from the Eastern and the Western debate: the case of mathematics teacher education. ZDM - The International Journal on Mathematics Education, 45(1), 7-19.

Buchholtz, N.; Leung, K.S.; Ding, L.; Kaiser, G.; Park, K. & Schwarz, B. (2013). Future mathematics teachers’ professional knowledge of elementary mathematics from an advanced standpoint. ZDM – The International Journal on Mathematics Education, 45(1), 107-120.

Buchholtz, Nils & Kaiser, Gabriele (2013). Improving Mathematics Teacher Education in Germany: Empirical Results from a longitudinal Evaluation.  International Journal of Science and Mathematics Education, 11(4), 949 - 977.

König, Johannes; Kaiser, Gabriele & Felbrich, Anja (2012). Spiegelt sich pädagogisches Wissen in den Kompetenzselbsteinschätzungen angehender Lehrkräfte? Zeitschrift für Pädagogik, 58(4), 476-491.

Kaiser, Gabriele; Carreira, Susana; Lingefjärd, Thomas & Wake, Geoff (2012). CERME7 Working Group 6: Applications and Modelling. Research in Mathematics Education, 14(2), 195-196.

Felbrich, Anja; Kaiser, Gabriele & Schmotz, Christiane (2012). The cultural dimension of beliefs: an investigation of future primary teachers‘ epistemological beliefs concerning the nature of mathematics in 15 countries. ZDM – The International Journal on Mathematics Education, 44(3), 355-366.

Döhrmann, Martina; Kaiser, Gabriele & Blömeke, Sigrid (2012). The conceptualisation of mathematics competencies in the international teacher education study TEDS-M. ZDM – The International Journal on Mathematics Education, 44, 3, 325-340.

Blömeke, Sigrid & Kaiser, Gabriele (2012). Homogeneity or heterogeneity? Profiles of opportunities to learn in primary teacher education and their relationship to cultural context and outcomes. ZDM – The International Journal on Mathematics Education, 44(3), 249-264.

Blömeke, Sigrid; Suhl, Ute; Kaiser, Gabriele & Döhrmann, Martina (2012). Family background, entry selectivity and opportunities to learn: What matters in primary teacher education? An international comparison of fifteen countries. Teaching and Teacher Education, 28, 44-55.

Blömeke, S.; Kaiser, G. & Döhrmann, M. (2011). Bedingungsfaktoren des fachbezogenen Kompetenzerwerbs von Lehrkräften. Zum Einfluss von Ausbildungs-, Persönlichkeits- und Kompositionsmerkmalen in der Mathematiklehrerausbildung für die Sekundarstufe I. Zeitschrift für Pädagogik, 57. Beiheft, 77-103.

Blömeke, Sigrid; Suhl, Ute & Kaiser, Gabriele (2011). Teacher Education Effectiveness: Quality and Equity of Future Primary Teachers‘ Mathematics and Mathematics Pedagogical Content Knowledge. Journal of Teacher Education, 62(2), 154-171.

Kaiser, Gabriele (2010). Modelling in mathematics education – theoretical perspectives, examples and experiences. Chinese Mathematical Bulletin, 65, 27-38.

Blömeke, Sigrid; Suhl, Ute; Kaiser, Gabriele; Felbrich, Anja; Schmotz, Christiane & Lehmann, Rainer (2010). Lerngelegenheiten und Kompetenzerwerb angehender Mathematiklehrkräfte im internationalen Vergleich. Unterrichtswissenschaft, 38(1), 29-50.

Kaiser, Gabriele & Schwarz, Björn (2010). Authentic modelling problems in mathematics education - examples and experiences. Journal für Mathematik-Didaktik, 31(1-2). 51-76.

Blömeke, Sigrid; Schwarz, Björn; Kaiser, Gabriele; Seeber, Susan & Lehmann, Rainer (2009). Untersuchungen zum mathematischen und mathematikdidaktischen Wissen angehender GHR- und Gymnasiallehrkräfte. Journal für Mathematik-Didaktik, 30(3-4), 232-255.

Corleis, Alexandra; Schwarz, Björn; Kaiser, Gabriele & Leung, Issic K. C. (2008). Content and pedagogical knowledge in argumentation and proof of future teachers: a comparative case study in Germany and Hong Kong. ZDM – The International Journal on Mathematics Education, 40(5), 813-832.

Schwarz, Björn; Leung, Issic K. C.; Buchholtz, Nils; Kaiser, Gabriele; Stillman, Gloria; Brown, Jill & Vale, Colleen (2008). Future teachers’ professional knowledge on argumentation and proof: a case study from universities in three countries. ZDM – The International Journal on Mathematics Education, 40(5), 791-812.

Schwarz, Björn; Wissmach, Björn & Kaiser, Gabriele (2008). „Last curves not quite correct“: diagnostic competences of future teachers with regard to modelling and graphical representations. ZDM – The International Journal on Mathematics Education, 40(5), 777-790.

Blömeke, Sigrid; Felbrich, Anja; Müller, Christiane; Kaiser, Gabriele & Lehmann, Rainer (2008). Effectiveness of teacher education. State of research, measurement issues and consequences for further studies. ZDM – The International Journal on Mathematics Education, 40(5), 719-734.

Kaiser, Gabriele & Vollstedt, Maike (2007). Teachers’ views on effective mathematics teaching: commentaries from a European perspective. ZDM – The International Journal on Mathematics Education, 39(4), 341-348.

Kaiser, Gabriele & Björn Schwarz (2006). Mathematical Modelling as Bridge between School and University. ZDM - Zentralblatt für Didaktik der Mathematik, 38(2), 196-208.

Kaiser, Gabriele & Sriraman, Bharath (2006). A Global Survey of International Perspectives on Modelling in Mathematics Education. ZDM - Zentralblatt für Didaktik der Mathematik, 38(3), 302-310.

Kaiser, Gabriele; Blomhøj, Morten & Sriraman, Bharath (2006). Mathematical Modelling in School – Theoretical Reflections and Empirical Research. ZDM - Zentralblatt für Didaktik der Mathematik, 38(2), 82-85.

Sriraman, Bharath & Kaiser, Gabriele (2006). Theory Usage and Theoretical Trends in Europe – A Survey and Preliminary Analysis of CERME4 Research Reports. ZDM - Zentralblatt für Didaktik der Mathematik, 38(1), 22-51.

Kaiser, Gabriele & Willander, Torben (2005). Development of Mathematical Literacy – results of an empirical study. Teaching Mathematics and its Applications, 24(2-3), 48-60.

Barwell, Richard & Kaiser, Gabriele (2005). Mathematics Education in Culturally Diverse Classrooms - Preface. ZDM - Zentralblatt für Didaktik der Mathematik, 37(2), 61-63.

Kaiser, Gabriele & Schwarz, Inga (2003). Mathematische Literalität unter einer kulturell-sprachlichen Perspektive. Zeitschrift für Erziehungswissenschaft, 6(3), 356-376.

Kaiser, Gabriele (2002). Educational Philosophies and Their Influences on Mathematics Education – An Ethnographic Study in English and German Classrooms. ZDM - Zentralblatt für Didaktik der Mathematik, 34(6), 241-256.

Henn, Hans-Wolfgang & Kaiser, Gabriele (2001). Mathematik - ein polarisierendes Schulfach. Zeitschrift für Erziehungswissenschaft, 4(3), 359-380.

Kaiser, Gabriele (2000). Internationale Vergleichsuntersuchungen im Mathematikunterricht – eine Auseinandersetzung mit ihren Möglichkeiten und Grenzen. Journal für Mathematik-Didaktik, 21(3/4), 171-192.

Kaiser, Gabriele & Steisel, Tanja (2000). Results of an Analysis of the TIMS Study from a Gender Perspective. ZDM - Zentralblatt für Didaktik der Mathematik, 32(1), 18-24.

Kaiser, Gabriele; Blum, Werner & Wiegand, Bernd (1998). Ergebnisse einer Langzeitstudie zu den mathematischen Leistungen deutscher und englischer Lernender. mathematica didactica, 21(1), 108-131.

Kaiser, Gabriele (1997). Vergleichende Untersuchungen zum Mathematikunterricht im englischen und deutschen Schulwesen. Journal für Mathematik-Didaktik, 18(2/3), 127-170.

Kaiser, Gabriele & Blum, Werner (1994). Vergleich mathematischer Leistungen deutscher und englischer Lernender in Klasse 8. mathematica didactica, 17(2), 17-52.

Kaiser-Messmer, Gabriele (1994). Frauen und Mathematik - Nachbetrachtungen. ZDM - Zentralblatt für Didaktik der Mathematik, 26(2), 63-65.

Blum, Werner; Burghes, David; Green, Nigel & Kaiser-Messmer, Gabriele (1994). Entwicklung und Erprobung eines Tests zum Vergleich der mathematischen Leistungsfähigkeit deutscher und englischer Lernender in der Sekundarstufe I. Journal für Mathematik-Didaktik, 15(1), 149-168.

Kaiser-Messmer, Gabriele (1993). Results of an Empirical Study into Gender Differences in Attitudes towards Mathematics. Educational Studies in Mathematics, 25, 209-233.

Blum, Werner; Burghes, David; Green, Nigel & Kaiser-Messmer, Gabriele (1993). British/German Comparative Project: Some Preliminary Results. Teaching Mathematics and its Applications, 12(1), 13-21.

Kaiser-Messmer, Gabriele & Blum, Werner (1993). Einige Ergebnisse von vergleichenden empirischen Untersuchungen in England und Deutschland zum Lehren und Lernen von Mathematik in Realitätsbezügen. Journal für Mathematik-Didaktik, 14(3/4), 269-305.

Blum, Werner; Burghes, David; Green, Nigel & Kaiser-Messmer, Gabriele (1992). Teaching and Learning of Mathematics and its Applications: First Results from a Comparative Empirical Study in Germany and England. Teaching Mathematics and its Applications, 11(3), 112-123.

Kaiser-Messmer, Gabriele (1989). Frau und Mathematik - ein verdrängtes Thema der Mathematikdidaktik. ZDM - Zentralblatt für Didaktik der Mathematik, 21(2), 56-66.

Kaiser-Messmer, Gabriele (1989). Aktuelle Richtungen innerhalb der Diskussion um Anwendungen im Mathematikunterricht. Journal für Mathematik-Didaktik, 10(4), 309-347.

Kaiser-Messmer, Gabriele (1986). Literaturbericht zu empirischen Untersuchungen über Anwendungen im Mathematikunterricht. ZDM - Zentralblatt für Didaktik der Mathematik, 18(6), 204-214.

Kaiser, Gabriele (1984). Zur Realisierbarkeit von Zielen eines anwendungsorientierten Mathematikunterrichts. mathematica didactica, 7(2), 71-86.