Overview publications

Overview publications

 

List of publications from August, 21, 2019

Monographs: 27

Papers in peer-reviewed Journals: 74

Chapters in peer-reviewed books: 95

Chapters in peer-reviewed proceedings: 46

Not listed: Papers in non-peer-reviewed proceedings: 28 / Journal articles (not peer-reviewed): 12

Hirsch-index: 38

 

Monographs (27):

Kaiser, G., Blum, W. & Schober, M. (1982). Dokumentation ausgewählter Literatur zum anwendungsorientierten Mathematikunterricht. Karlsruhe: Fachin­for­­ma­­tions­zentrum Energie, Physik, Mathematik

Kaiser-Messmer, G. (1986). Anwendungen im Mathematikunterricht. Vol.  1: Theoretische Konzeption. Vol.  2: Empirische Untersuchungen. Bad Salzdetfurth: Franzbecker.

Blum, W., Berry, J., Biehler, R., Huntley, I., Kaiser-Messmer, G. & Profke, L. (1989) (Eds). Applications and Modelling in Learning and Teaching Mathematics. Chichester: Ellis Horwood.

Kaiser-Messmer, G., Blum, W. & Schober, M. (1992). Dokumentation ausgewählter Literatur zum anwendungsorientierten Mathematikunterricht. Teil 2 – Publikationen 1982-1989, Curriculumprojekte, Proceedings. Karlsruhe: Fachinformationszentrum Energie, Physik, Mathematik.

Breiteig, T., Huntley, I. & Kaiser-Messmer, G. (1993) (Eds). Teaching and Learning Mathematics in Context. Chichester: Ellis Horwood.

Rogers, P. & Kaiser, G. (1995) (Eds). Equity in Mathematics Education: Influences of Feminism and Culture. Basingstoke: Falmer Press.

Graumann, G., Jahnke, T., Kaiser, G. & Meyer, J. (1995) (Eds). Materialien für einen realitätsbezogenen Mathematikunterricht. Vol. 2. Hildesheim: Franzbecker.

Kaiser, G., Luna, E. & Huntley, I. (1999) (Eds). International Comparisons in Mathematics Education. London: Falmer Press.

Kaiser, G. (1999). Unterrichtswirklichkeit in England und Deutschland. Vergleichende Untersuchungen am Beispiel des Mathematikunterrichts. Weinheim: Deutscher Studien Verlag.

Kaiser, G., Knoche, N., Lind, D. & Zillmer, W. (2001) (Eds). Leistungsvergleiche im Mathematikunterricht – ein Überblick über aktuelle nationale Studien. Hildesheim: Franzbecker.

Henn, H.-W. & Kaiser, G. (2005) (Eds). Mathematikunterricht im Spannungsfeld von Evolution und Evaluation. Festschrift  für Werner Blum. Hildesheim: Franzbecker.

Blömeke, S., Kaiser, G. & Lehmann, R. (2008) (Eds). Professionelle Kompetenz angehender Lehrerinnen und Lehrer. Wissen, Überzeugungen und Lerngelegenheiten deutscher Mathematik-Studierender und -referendare – Erste Ergebnisse zur Wirksamkeit der Lehrerausbildung. Münster: Waxmann.

Cai, J., Kaiser, G., Perry, B. & Wong, N.-Y. (2009) (Eds). Effective mathematics teaching from teachers’ perspectives. National and cross-national studies. Rotterdam: Sense.

Blömeke, S., Kaiser, G. & Lehmann, R. (2010) (Eds). TEDS-M 2008 – Professionelle Kompetenz und Lerngelegenheiten angehender Primarstufenlehrkräfte im internationalen Vergleich. Münster: Waxmann.

Blömeke, S., Kaiser, G. & Lehmann, R. (2010) (Eds). TEDS-M 2008 – Professionelle Kompetenz und Lerngelegenheiten angehender Mathematik-Lehrkräfte für die Sekundarstufe I im internationalen Vergleich. Münster: Waxmann.

Li, Y. & Kaiser, G. (2011) (Eds). Expertise in Mathematics Instruction: An International Perspective. New York: Springer.

Kaiser, G., Blum, W., Borromeo Ferri, R. & Stillman, G. (2011) (Eds). Trends in Teaching and Learning of Mathematical Modelling (ICTMA14). New York: Springer.

Eilerts, K., Hilligus, A., Kaiser, G. & Bender, P. (2011) (Eds). Kompetenzorientierung in Schule und Lehrerbildung. Perspektiven der bildungspolitischen Diskussion, der Bildungsforschung und der Lehrerbildung. Festschrift für Hans-Dieter Rinkens. Münster: Lit.

Blömeke, S., Bremerich-Vos, A., Haudeck, H., Kaiser, G., Nold, G., Schwippert, K. & Willenberg, H. (2011) (Eds). Kompetenzen von Lehramtsstudierenden in gering strukturierten Domänen. Erste Ergebnisse aus TEDS-LT. Münster: Waxmann.

Blömeke, S., Bremerich-Vos, A., Kaiser, G., Nold, G., Haudeck, H., Keßler, J.-U. & Schwippert, K. (2013) (Eds). Professionelle Kompetenzen im Studienverlauf - Weitere Ergebnisse zur Deutsch-, Englisch- und Mathematiklehrerausbildung aus TEDS-LT. Münster: Waxmann.

Stillman, G. A., Kaiser, G., Blum, W. & Brown, J. P. (2013) (Eds). Teaching Mathematical Modelling: Connecting to Research and Practice. Dordrecht: Springer.

Blömeke, S., Hsieh, F.-J., Kaiser, G. & Schmidt, W. H. (Eds) (2014). International Perspectives on Teacher Knowledge, Beliefs and Opportunities to Learn. Dordrecht: Springer.

Kaiser, G. & Henn, H.-W. (Eds) (2015). Werner Blum und seine Beiträge zum Modellieren im Mathematikunterricht. Festschrift zum 70. Geburtstag von Werner Blum. Wiesbaden: Springer Spektrum.

Stillman, G. A., Blum, W. & Kaiser, G. (Eds) (2017). Mathematical Modelling and Applications Crossing and Researching Boundaries in Mathematics Education. Cham: Springer.

Kaiser, G. (Eds) (2017). Proceedings of the 13th International Congress on Mathematical Education (ICME-13). Cham: Springer.

Kaiser, G., Forgasz, H., Graven, M., Kuzniak, A., Simmt, E.& Xu, B. (Eds) (2018). Invited Lectures from the 13th International Congress on Mathematical Education. Cham: Springer.

Kaiser, G. & Presmeg, N. (Eds.) (2019). Compendium for Early Career Researchers in Mathematics Education. Cham: Springer.

 

Papers in peer-reviewed journals (74)

Kaiser, G. (1984). Zur Realisierbarkeit von Zielen eines anwendungsorientierten Mathematikunterrichts. mathematica didactica, 7(2), 71-86.

Kaiser-Messmer, G. (1986). Literaturbericht zu empirischen Untersuchungen über Anwendungen im Mathematikunterricht. ZDM - Zentralblatt für Didaktik der Mathematik, 18(6), 204-214.

Kaiser-Messmer, G. (1989). Frau und Mathematik - ein verdrängtes Thema der Mathematikdidaktik. ZDM - Zentralblatt für Didaktik der Mathematik, 21(2), 56-66.

Kaiser-Messmer, G. (1989). Aktuelle Richtungen innerhalb der Diskussion um Anwendungen im Mathematikunterricht. Journal für Mathematik-Didaktik, 10(4), 309-347.

Blum, W., Burghes, D., Green, N. & Kaiser-Messmer, G. (1992). Teaching and Learning of Mathematics and its Applications: First Results from a Comparative Empirical Study in Germany and England. Teaching Mathematics and its Applications, 11(3), 112-123.

Kaiser-Messmer, G. & Blum, W. (1993). Einige Ergebnisse von vergleichenden empirischen Untersuchungen in England und Deutschland zum Lehren und Lernen von Mathematik in Realitätsbezügen. Journal für Mathematik-Didaktik, 14(3/4), 269-305.

Blum, W., Burghes, D., Green, N. & Kaiser-Messmer, G. (1993). British/German Comparative Project: Some Preliminary Results. Teaching Mathematics and its Applications, 12(1), 13-21.

Kaiser-Messmer, G. (1993). Results of an Empirical Study into Gender Differences in Attitudes towards Mathematics. Educational Studies in Mathematics, 25, 209-233.

Blum, W., Burghes, D., Green, N. & Kaiser-Messmer, G. (1994). Entwicklung und Erprobung eines Tests zum Vergleich der mathematischen Leistungsfähigkeit deutscher und englischer Lernender in der Sekundarstufe I. Journal für Mathematik-Didaktik, 15(1), 149-168.

Kaiser-Messmer, G. (1994). Frauen und Mathematik - Nachbetrachtungen. ZDM - Zentralblatt für Didaktik der Mathematik, 26(2), 63-65.

Kaiser, G. & Blum, W. (1994). Vergleich mathematischer Leistungen deutscher und englischer Lernender in Klasse 8. mathematica didactica, 17(2), 17-52.

Kaiser, G. (1997). Vergleichende Untersuchungen zum Mathematikunterricht im englischen und deutschen Schulwesen. Journal für Mathematik-Didaktik, 18(2/3), 127-170.

Kaiser, G., Blum, W. & Wiegand, B. (1998). Ergebnisse einer Langzeitstudie zu den mathematischen Leistungen deutscher und englischer Lernender. mathematica didactica, 21(1), 108-131.

Kaiser, G. & Steisel, T. (2000). Results of an Analysis of the TIMS Study from a Gender Perspective. ZDM - Zentralblatt für Didaktik der Mathematik, 32(1), 18-24.

Kaiser, G. (2000). Internationale Vergleichsuntersuchungen im Mathematikunterricht – eine Auseinandersetzung mit ihren Möglichkeiten und Grenzen. Journal für Mathematik-Didaktik, 21(3/4), 171-192.

Henn, H.-W. & Kaiser, G. (2001). Mathematik - ein polarisierendes Schulfach. Zeitschrift für Erziehungswissenschaft, 4(3), 359-380.

Kaiser, G. (2002). Educational Philosophies and Their Influences on Mathematics Education – An Ethnographic Study in English and German Classrooms. ZDM - Zentralblatt für Didaktik der Mathematik, 34(6), 241-256.

Kaiser, G. & Schwarz, I. (2003). Mathematische Literalität unter einer kulturell-sprachlichen Perspektive. Zeitschrift für Erziehungswissenschaft, 6(3), 356-376.

Kaiser, G. & Willander, T. (2005). Development of Mathematical Literacy – results of an empirical study. Teaching Mathematics and its Applications, 24(2-3), 48-60.

Sriraman, B. & Kaiser, G. (2006). Theory Usage and Theoretical Trends in Europe – A Survey and Preliminary Analysis of CERME4 Research Reports. ZDM - Zentralblatt für Didaktik der Mathematik, 38(1), 22-51.

Kaiser, G., Blomhøj, M. & Sriraman, B. (2006). Mathematical Modelling in School – Theoretical Reflections and Empirical Research. ZDM - Zentralblatt für Didaktik der Mathematik, 38(2), 82-85.

Kaiser, G. & Sriraman, B. (2006). A Global Survey of International Perspectives on Modelling in Mathematics Education. ZDM - Zentralblatt für Didaktik der Mathematik, 38(3), 302-310.

Kaiser, G. & Schwarz, B. (2006). Mathematical Modelling as Bridge between School and University. ZDM - Zentralblatt für Didaktik der Mathematik, 38(2), 196-208.

Kaiser, G. & Vollstedt, M. (2007). Teachers’ views on effective mathematics teaching: commentaries from a European perspective. ZDM – The International Journal on Mathematics Education, 39(4), 341-348.

Blömeke, S., Felbrich, A., Müller, C., Kaiser, G. & Lehmann, R. (2008). Effectiveness of teacher education. State of research, measurement issues and consequences for further studies. ZDM – The International Journal on Mathematics Education, 40(5), 719-734.

Schwarz, B., Wissmach, B. & Kaiser, G. (2008). „Last curves not quite correct“: diagnostic competences of future teachers with regard to modelling and graphical representations. ZDM – The International Journal on Mathematics Education, 40(5), 777-790.

Schwarz, B., Leung, I. K. C., Buchholtz, N., Kaiser, G., Stillman, G., Brown, J. & Vale, C. (2008). Future teachers’ professional knowledge on argumentation and proof: a case study from universities in three countries. ZDM – The International Journal on Mathematics Education, 40(5), 791-812.

Corleis, A., Schwarz, B., Kaiser, G. & Leung, I. K. C. (2008). Content and pedagogical knowledge in argumentation and proof of future teachers: a comparative case study in Germany and Hong Kong. ZDM – The International Journal on Mathematics Education, 40(5), 813-832.

Blömeke, S., Schwarz, B., Kaiser, G., Seeber, S. & Lehmann, R. (2009). Untersuchungen zum mathematischen und mathematikdidaktischen Wissen angehender GHR- und Gymnasiallehrkräfte. Journal für Mathematik-Didaktik, 30(3-4), 232-255.

Kaiser, G. & Schwarz, B. (2010). Authentic modelling problems in mathematics education - examples and experiences. Journal für Mathematik-Didaktik, 31(1-2). 51-76.

Blömeke, S., Suhl, U., Kaiser, G., Felbrich, A., Schmotz, C. & Lehmann, R. (2010). Lerngelegenheiten und Kompetenzerwerb angehender Mathematiklehrkräfte im internationalen Vergleich. Unterrichtswissenschaft, 38(1), 29-50.

Kaiser, G. (2010). Modelling in mathematics education – theoretical perspectives, examples and experiences. Chinese Mathematical Bulletin, 65, 27-38.

Blömeke, S., Suhl, U. & Kaiser, G. (2011). Teacher Education Effectiveness: Quality and Equity of Future Primary Teachers‘ Mathematics and Mathematics Pedagogical Content Knowledge. Journal of Teacher Education, 62(2), 154-171.

Blömeke, S., Kaiser, G. & Döhrmann, M. (2011). Bedingungsfaktoren des fachbezogenen Kompetenzerwerbs von Lehrkräften. Zum Einfluss von Ausbildungs-, Persönlichkeits- und Kompositionsmerkmalen in der Mathematiklehrerausbildung für die Sekundarstufe I. Zeitschrift für Pädagogik, 57. additional issue, 77-103.

Blömeke, S., Suhl, U., Kaiser, G. & Döhrmann, M. (2012). Family background, entry selectivity and opportunities to learn: What matters in primary teacher education? An international comparison of fifteen countries. Teaching and Teacher Education, 28, 44-55.

Blömeke, S. & Kaiser, G. (2012). Homogeneity or heterogeneity? Profiles of opportunities to learn in primary teacher education and their relationship to cultural context and outcomes. ZDM – The International Journal on Mathematics Education, 44(3), 249-264.

Döhrmann, M., Kaiser, G. & Blömeke, S. (2012). The conceptualisation of mathematics competencies in the international teacher education study TEDS-M. ZDM – The International Journal on Mathematics Education, 44, 3, 325-340.

Felbrich, A., Kaiser, G. & Schmotz, C. (2012). The cultural dimension of beliefs: an investigation of future primary teachers‘ epistemological beliefs concerning the nature of mathematics in 15 countries. ZDM – The International Journal on Mathematics Education, 44(3), 355-366.

Kaiser, G., Carreira, S., Lingefjärd, T. & Wake, G. (2012). CERME7 Working Group 6: Applications and Modelling. Research in Mathematics Education, 14(2), 195-196.

König, J., Kaiser, G. & Felbrich, A. (2012). Spiegelt sich pädagogisches Wissen in den Kompetenzselbsteinschätzungen angehender Lehrkräfte? Zeitschrift für Pädagogik, 58(4), 476-491.

Buchholtz, N., Leung, K.S., Ding, L., Kaiser, G., Park, K. & Schwarz, B. (2013). Future mathematics teachers’ professional knowledge of elementary mathematics from an advanced standpoint. ZDM – The International Journal on Mathematics Education, 45(1), 107-120.

Kaiser, G. & Blömeke, S. (2013). Learning from the Eastern and the Western debate: the case of mathematics teacher education. ZDM - The International Journal on Mathematics Education, 45(1), 7-19.

Buchholtz, N. & Kaiser, G. (2013). Improving Mathematics Teacher Education in Germany: Empirical Results from a longitudinal Evaluation.  International Journal of Science and Mathematics Education, 11(4), 949 - 977.

Leung, I., Wong, N.-Y., Schwarz, B., Cheung, K. L., Chan, W. S. & Kaiser, G. (2013). Competency of Prospective Chinese Mathematics Teachers on Mathematical Argumentation and Proof. The Mathematics Educators, 15(1), 81-97

König, J., Blömeke, S., Klein, P., Suhl, U., Busse, A. & Kaiser, G. (2014). Is teachers' general pedagogical knowledge a premise for noticing and interpreting classroom situations? A video-based assessment approach. Teaching and Teacher Education, 38(1), 76-88.

Buchholtz, N., Kaiser, G. & Blömeke, S. (2014). Die Erhebung mathematikdidaktischen Wissens - Konzeptualisierung einer komplexen Domäne. Journal für Mathematikdidaktik, 35(1), 101-128.

Blömeke, S., König, J., Busse, A., Suhl, U., Benthien, J., Döhrmann, M. & Kaiser, G. (2014). Von der Lehrerausbildung in den Beruf: Fachbezogenes Wissen als Voraussetzung für die Wahrnehmung, Analyse und Reaktion im Unterricht. Zeitschrift für Erziehungswissenschaft, 17, 509–542.

Busse, A. & Kaiser, G. (2015). Wissen und Fähigkeiten in Fachdidaktik und Pädagogik: Zur Natur der professionellen Kompetenz von Lehrkräften. Zeitschrift für Pädagogik, 61(3), 328-344.

Kaiser, G. (2015). Erfassung berufsbezogener Kompetenzen von Studierenden. Ein Kommentar. Zeitschrift für Pädagogik, 61. Beiheft, 136-143.

Blömeke, S., Kaiser, G. & Clarke, D. (2015). Preface for the Special Issue on „Video-Based Research on Teacher Expertise“. International Journal of Science and Mathematics Education, 13(2), 257-266.

Kaiser, G., Busse, A., Hoth, J., König, J. & Blömeke, S. (2015). About the Complexities of Video-Based Assessments: Theoretical and Methodological Approaches to Overcoming Shortcomings of Research on Teachers‘ Competence. International Journal of Science and Mathematics Education, 13(2), 369-387.

Blömeke, S., Hoth, J., Döhrmann, M., Busse, A., Kaiser, G. & König, J. (2015). Teacher change during induction: Development of beginning primary teachers’ knowledge, beliefs and performance. International Journal of Science and Mathematics Education, 13(2), 287-308.

König, J., Blömeke, S. & Kaiser, G. (2015). Early career mathematics teachers' general pedagogical knowledge and skills: Do teacher education, teaching experience, and working conditions make a difference? International Journal of Science and Mathematics Education, 13(2), 331-350.

Stender, P. & Kaiser, G. (2015). Scaffolding in complex modelling situations. ZDM Mathematics Education, 47(7), 1255-1267.

Blömeke, S., Busse, A., Kaiser, G., König, J. & Suhl, U. (2016). The relation between content-specific and general teacher knowledge and skills. Teaching and Teacher Education, 56 (May), 35-46.

Hoth, J., Döhrmann, M., Kaiser, G., Busse, A., König, J. & Blömeke, S. (2016). Diagnostic competence of primary school mathematics teachers during classroom situations. ZDM Mathematics Education, 48(1-2), 41-53.

Hoth, J., Schwarz, B., Kaiser, G., Busse, A., König, J. & Blömeke, S. (2016). Uncovering predictors of disagreement: ensuring the quality of expert ratings. ZDM Mathematics Education, 48(1-2), 83-95.

Pankow, L., Kaiser, G., Busse, A., König, J., Blömeke, S., Hoth, J. & Döhrmann, M. (2016). Early career teachers’ ability to focus on typical students errors in relation to the complexity of a mathematical topic. ZDM Mathematics Education, 48(1-2), 55-67.

Buchholtz, N., Schwarz, B. & Kaiser, G. (2016). Eine Analyse der sogenannten Schlussrechnung – Die Relevanz der Ansätze von Arnold Kirsch für aktuelle Lernprozesse in der Lehrerausbildung. Journal für Mathematik-Didaktik, 37(1), 31-53.

Kaiser, G., Blömeke, S., König, J., Busse, A., Döhrmann, M. & Hoth, J. (2017). Professional competencies of (prospective) mathematics teachers – cognitive versus situated approaches. Educational Studies in Mathematics, 94(2), 161-182, 183-184.

Hoth, J., Kaiser, G., Busse, A., Döhrmann, J. & Blömeke, S. (2017). Professional competencies of teachers for fostering creativity and supporting high-achieving students. ZDM Mathematics Education, 49(1), 107-120.

Kramer, C., König, J., Kaiser, G., Ligtvoet, R. & Blömeke, S. (2017). Der Einsatz von Unterrichtsvideos in der universitären Ausbildung: Zur Wirksamkeit video- und transkriptgestützter Seminare zur Klassenführung auf pädagogisches Wissen und situationsspezifische Fähigkeiten angehender Lehrkräfte. Zeitschrift für Erziehungswissenschaft, 137-164.

Blömeke, S., Hoth, J. & Kaiser, G. (2017). Langtidseffekter av skolegang og laererutdanning pa smaskolelaereres kompetanseutvikling. Acta Didactica Norge, 11(3), 1-19.

König, J., Doll, J., Buchholtz, N., Förster, S., Kaspar, K., Rühl, A.-M., Strauß, S., Bremerich-Vos, A., Fladung, I. & Kaiser, G. (2018). Pädagogisches Wissen versus fachdidaktisches Wissen? Struktur des professionellen Wissens bei angehenden Deutsch-, Englisch- und Mathematiklehrkräften im Studium. Zeitschrift für Erziehungswissenschaft, 21(3), 1–38.

Schukajlow, S., Kaiser, G. & Stillman, G. (2018). Empirical research on teaching and learning of mathematical modelling: a survey on the current-state-of-the-art. ZDM Mathematics Education, 50(1-2), 5-18.

Schlesinger, L., Jentsch, A., Kaiser, G., König, J. & Blömeke, S. (2018). Subject-specific characteristics of instructional quality in mathematics education. ZDM Mathematics Education, 50(3), 475–490.

Pankow, L., Kaiser, G., König, J. & Blömeke, S. (2018). Perception of student errors under time limitation: are teachers faster than mathematicians or students? ZDM Mathematics Education, 50(4), 631–642.

Yang, X., Kaiser, G., König, J. & Blömeke, S. (2018). Measuring Chinese Teacher Professional Competence: Adapting and Validating a German Framework in China. Journal of Curriculum Studies, 50(5), 638-653.

Zhu, Y., Kaiser, G. & Cai, J. (2018). Gender equity in mathematical achievement: the case of China. Educational Studies in Mathematics, 99(3), 245-260.

Doll, J., Buchholtz, N., Kaiser, G., König, J. & Bremerich-Vos, A. (2018). Nutzungsverläufe für fachdidaktische Studieninhalte der Fächer Deutsch, Englisch und Mathematik im Lehramtsstudium. Die Bedeutung der Lehrämter und der Zusammenhang mit Lehrinnovationen. Zeitschrift für Pädagogik, 64(4), 511-532.

Doll, J., Jentsch, A., Meyer, D., Kaiser, G., Kaspar, K. & König, J. (2018). Zur Nutzung schulpraktischer Lerngelegenheiten an zwei deutschen Hochschulen: lernprozessbezogene Tätigkeiten angehender Lehrpersonen in Masterpraktika. Lehrerbildung auf dem Prüfstand, 11 (1), 24-45.

Pankow, L. & Kaiser, G. (2018). Ein zeitbeschränkter Test zur schnellen Erkennung von Schülerfehlern durch Junglehrkräfte – Qualitative Merkmale zur Schwierigkeitsbestimmung von Items. mathematica didactica, 41(2), 147-162.

Kaiser, G. & König, J. (2019). Competence Measurement in (Mathematics) Teacher Education and Beyond: Implications for Policy. Higher Education Policy, DOI: 10.1057/s41307-019-019-00139-z.

Yang, X., Kaiser, G., König, J. & Blömeke, S. (2019). Professional Noticing of Mathematics Teachers: a Comparative Study Between Germany and China. International Journal of Science and Mathematics Education, 17(5), 943-963.

 

Chapters (peer reviewed) in monographs (95):

Beck, U., Biehler, R. & Kaiser, G. (1983). National Report Federal Republic of Germany. In H. Burkhardt (Eds), An International Review of Applications in School Mathematics – the Elusive El Dorado (pp. 68-93). Columbus: ERIC Science, Mathematics and Environmental Education Clearinghouse.

Kaiser, G. (1985). Die Bedeutung von Anwendungen in der Lietzmann'schen Didaktik. In H.-G. Steiner & H. Winter (Eds), Mathematikdidaktik - Bildungsgeschichte – Wissenschaftsgeschichte. IDM-Reihe Untersuchungen zum Mathematikunterricht, Vol.  12 (pp. 161-167). Köln: Aulis.

Blum, W. & Kaiser, G. (1985). Untersuchungen zur Förderung von Zielen des Mathematikunterrichts durch Anwendungen – Teil I: Theoretische Überlegungen und einige allgemeine Ergebnisse von Fallstudien. In W. Dörfler & R. Fischer (Eds), Empirische Untersuchungen zum Lehren und Lernen von Mathematik (pp. 33-39). Stuttgart: Teubner.

Kaiser, G. (1985). Untersuchungen zur Förderung von Zielen des Mathematikunterrichts durch Anwendungen - Teil II: Einige Ergebnisse von Fallstudien zur anwendungsorientierten Einführung des Ableitungsbegriffs. In W. Dörfler & R. Fischer (Eds), Empirische Untersuchungen zum Lehren und Lernen von Mathematik (pp. 115-122). Stuttgart: Teubner.

Kaiser-Messmer, G. (1989). Survey of the Present State, Recent Developments and Important Trends of Modelling and Applications in FR Germany. In W. Blum, M. Niss, Mogens & I. Huntley (Eds), Modelling, Applications and Applied Problem Solving. Teaching Mathematics in a Real Context (pp. 227-234). Chichester: Ellis Horwood.

Kaiser-Messmer, G. (1991). Application-orientated Mathematics Teaching: A Survey of the Theoretical Debate. In M. Niss, W. Blum & I. Huntley (Eds), Teaching of Mathematical Modelling and Applications (pp. 83-92). Chichester: Ellis Horwood.

Kaiser-Messmer, G. (1993). Reflections on Future Development in the Light of Empirical Research. In T. Breiteig, I. Huntley & G. Kaiser-Messmer, G. (Eds), Teaching and Learning Mathematics in Context (pp. 213-218). Chichester: Ellis Horwood.

Keitel, C. & Kaiser-Messmer, G. (1994). Assessing Mathematics in Europe - The Federal Republic of Germany. In L. Burton (Ed.), Who Counts? Assessing Mathematics in Europe (pp. 89-112). Stoke-on-Trent: Trentham Books.

Kaiser, G. & Rogers, P. (1995). Introduction: Equity in Mathematics Education. In P. Rogers & G. Kaiser (Eds), Equity in Mathematics Education: Influences of Feminism and Culture (S.1-10). Basingstoke: Falmer Press.

Kaiser, G. (1995). Vergleichende empirische Untersuchungen in England und Deutschland zum realitätsbezogenen Lehren und Lernen von Mathematik. In H.-G. Steiner & H.-J. Vollrath (Eds), Neue problem- und praxisbezogene Forschungsansätze (pp.56-65). Köln: Aulis.

Kaiser, G. (1995). Realitätsbezüge im Mathematikunterricht - Ein Überblick über die aktuelle und historische Diskussion. In G. Graumann, T. Jahnke, G. Kaiser & J. Meyer (Eds), Materialien für einen realitätsbezogenen Mathematikunterricht, Vol. 2 (pp. 66-84). Hildesheim: Franzbecker.

Kaiser, G. (1999). International Comparisons in Mathematics Education under the Perspective of Comparative Education. In G. Kaiser, E. Luna & I. Huntley (Eds), International Comparisons in Mathematics Education (pp. 66-84). London: Falmer Press.

Kaiser, G.: (1999). Comparative Studies on Teaching Mathematics in England and Germany. In G. Kaiser, E. Luna & I. Huntley (Eds), International Comparisons in Mathematics Education (pp. 140-150). London: Falmer Press.

Kaiser, G. (1999). Zum Problem der Leistungsmessung. Eine Auseinandersetzung mit ihren mathematischen, philosophischen und pädagogischen Grundlagen. In B. Grünig, G. Kaiser, R. Kreitz, H. Rauschenberger & K. Rinninsland (Eds), Leistung und Kontrolle (pp. 101-116). Weinheim: Juventa.

Kaiser, G. (1999). Gleichheit im mathematisch-naturwissenschaftlichen Unterricht. In: H. Krahn & C. Niederdrenk-Felgner (Eds), Frauen und Mathematik – Variationen über ein Thema der Lehreraus- und Weiterbildung (pp. 103-127). Bielefeld: Kleine,.

Kaiser, G. (1999). Women’s Ways of Knowing – Ein anderer Ansatz zur Geschlechterdiskussion in der Mathematik. In D. Janshen (Eds), Frauen über Wissenschaften (pp. 45-60). Weinheim: Juventa.

Borromeo Ferri, R. & Kaiser, G. (2003). First Results of a Study on Different Mathematical Thinking Styles of School Children. In L. Burton (Eds), Which Way Social Justice in Mathematics Education? (pp. 209-239). Westport: Praeger.

Blum, W. & Kaiser, G. (2004). Kassel Project in Germany. In D. Burghes (Eds), Kassel Project, Final Report. International Monographs on Mathematics Teaching Worldwide, Vol.  3 (pp. 62-65). Budapest: Wolters Kluwer Company.

Kaiser, G. (2005). Mathematical Modelling in School – Examples and Experiences. In H.-W. Henn & G. Kaiser (Eds), Mathematikunterricht im Spannungsfeld von Evolution und Evaluation. Festschrift  für Werner Blum (pp. 99-108). Hildesheim: Franzbecker.

Schütte, M., Gogolin, I. & Kaiser, G. (2005). Mathematiklernen und sprachliche Bildung. Eine interaktionistische Perspektive auf dialogisch strukturierte Lernprozesse im Grundschulmathematikunterricht unter Berücksichtigung der sprachlich-kulturellen Diversität der Lernenden. In B. Schenk (Eds). Bausteine zu einer Bildungsgangtheorie. Studien zur Bildungsgangforschung (pp. 179-195). Opladen: Leske und Budrich.

Kaiser, G., Hino, K. & Knipping, C. (2006). Proposal for a framework to analyse mathematics education in Eastern and Western traditions. In K. D. Graf, F. Leung & F. Lopez-Real (Eds): Mathematics Education in Different Cultural Traditions - a Comparative Study of East Asia and the West. New ICMI Studies Series Vol.  9 (pp. 319-351). New York: Springer.

Kaiser, G. & Maaß, K. (2006). Vorstellungen über Mathematik und ihre Bedeutung für die Behandlung von Realitätsbezügen. In A. Büchter, H. Humenberger, S. Hußmann & S. Prediger (Eds), Realitätsnaher Mathematikunterricht vom Fach aus und für die Praxis (pp. 83-94). Hildesheim: Franzbecker.

Kaiser, G. & Maaß, K. (2007). Modelling in Lower Secondary Mathematics Classrooms – Problems and Opportunities. In W. Blum, P. Galbraith, H.-W. Henn & M. Niss (Eds), Applications and Modelling in Mathematics Education. The 14th ICMI Study (pp. 99-108).  New York, Springer.

Kaiser, G., Schwarz, B. & Tillert, B. (2007). Professionswissen von Lehramtsstudierenden des Fachs Mathematik. Eine Fallstudie unter besonderer Berücksichtigung von Modellierungskompetenzen. In A. Peter-Koop & A. Bikner-Ahsbahs (Eds), Mathematische Bildung – Mathematische Leistung. Festschrift zum 60. Geburtstag von Michael Neubrand (pp. 337-348). Hildesheim: Franzbecker.

Blömeke, S., Seeber, S., Lehmann, R., Kaiser, G., Schwarz, B., Felbrich, A. & Müller, C. (2008). Messung des fachbezogenen Wissens angehender Mathematiklehrkräfte. In S. Blömeke, G. Kaiser & R. Lehmann (Eds), Professionelle Kompetenz angehender Lehrerinnen und Lehrer. Wissen, Überzeugungen und Lerngelegenheiten deutscher Mathematik-Studierender und -referendare – Erste Ergebnisse zur Wirksamkeit der Lehrerausbildung (pp. 49-88). Münster: Waxmann.

Blömeke, S., Kaiser, G., Schwarz, B., Seeber, S., Lehmann, R., Felbrich, A. & Müller, C. (2008). Fachbezogenes Wissen am Ende der Ausbildung. In S. Blömeke, G. Kaiser & R. Lehmann (Eds), Professionelle Kompetenz angehender Lehrerinnen und Lehrer. Wissen, Überzeugungen und Lerngelegenheiten deutscher Mathematik-Studierender und -referendare – Erste Ergebnisse zur Wirksamkeit der Lehrerausbildung (pp. 89-104). Münster: Waxmann.

Blömeke, S., Lehmann, R., Seeber, S., Schwarz, B., Kaiser, G., Felbrich, A. & Müller, C. (2008). Niveau- und institutionenbezogene Modellierungen des fachbezogenen Wissens. In S. Blömeke, G. Kaiser & R. Lehmann (Eds), Professionelle Kompetenz angehender Lehrerinnen und Lehrer. Wissen, Überzeugungen und Lerngelegenheiten deutscher Mathematik-Studierender und -referendare – Erste Ergebnisse zur Wirksamkeit der Lehrerausbildung (pp. 105-134). Münster: Waxmann.

Blömeke, S., Kaiser, G., Schwarz, B., Lehmann, R., Seeber, S., Müller, C. & Felbrich, A. (2008). Entwicklung des fachbezogenen Wissens in der Lehrerausbildung. In S. Blömeke, G. Kaiser & R. Lehmann (Eds), Professionelle Kompetenz angehender Lehrerinnen und Lehrer. Wissen, Überzeugungen und Lerngelegenheiten deutscher Mathematik-Studierender und -referendare – Erste Ergebnisse zur Wirksamkeit der Lehrerausbildung (pp. 135-170). Münster: Waxmann.

Blömeke, S., Müller, C., Felbrich, A. & Kaiser, G. (2008). Epistemologische Überzeugungen zur Mathematik. In S. Blömeke, G. Kaiser & R. Lehmann (Eds), Professionelle Kompetenz angehender Lehrerinnen und Lehrer. Wissen, Überzeugungen und Lerngelegenheiten deutscher Mathematik-Studierender und –referendare – Erste Ergebnisse zur Wirksamkeit der Lehrerausbildung. Münster: Waxmann, 219-246.

Blömeke, S., Müller, C., Felbrich, A. & Kaiser, G. (2008). Entwicklung des erziehungswissenschaftlichen Wissens und der professionellen Überzeugungen in der Lehrerausbildung. In S. Blömeke, G. Kaiser & R. Lehmann (Eds), Professionelle Kompetenz angehender Lehrerinnen und Lehrer. Wissen, Überzeugungen und Lerngelegenheiten deutscher Mathematik-Studierender und -referendare – Erste Ergebnisse zur Wirksamkeit der Lehrerausbildung (pp. 303-326). Münster: Waxmann.

Schwarz, B., Kaiser, G. & Buchholtz, N. (2008). Vertiefende qualitative Analysen zur professionellen Kompetenz angehender Mathematiklehrkräfte am Beispiel von Modellierung und Realitätsbezügen. In S. Blömeke, G. Kaiser & R. Lehmann (Eds), Professionelle Kompetenz angehender Lehrerinnen und Lehrer. Wissen, Überzeugungen und Lerngelegenheiten deutscher Mathematik-Studierender und -referendare – Erste Ergebnisse zur Wirksamkeit der Lehrerausbildung (pp. 391-424).  Münster: Waxmann.

Borromeo Ferri, R. & Kaiser, G. (2008). Aktuelle Ansätze und Perspektiven zum Modellieren in der nationalen und internationalen Diskussion. In A. Eichler & F. Förster (Eds), Materialien für einen realitätsbezogenen Mathematikunterricht. Istron-Reihe Vol. 12 (pp. 1-10). Hildesheim: Franzbecker.

Blömeke, S., Kaiser, G., Lehmann, R., König, J., Döhrmann, M., Buchholtz, C. & Hacke, S. (2009). TEDS-M: Messung von Lehrerkompetenzen im internationalen Vergleich. In R. Mulder, O. Zlatkin-Troitschanskaia, K. Beck, N. Reinhold & D. Sembill (Eds), Professionalität von Lehrenden – Zum Stand der Forschung (pp. 181-209). Weinheim: Beck.

Blömeke, S., Seeber, S., Kaiser, G., Schwarz, B., Lehmann, R., Felbrich, A. & Müller, C. (2009). Differentielle Item-Analysen zur Entwicklung professioneller Kompetenz angehender Lehrkräfte während der Lehrerausbildung. In R. Mulder, O. Zlatkin-Troitschanskaia, K. Beck, N. Reinhold & D. Sembill (Eds), Professionalität von Lehrenden – Zum Stand der Forschung (pp. 311-327). Weinheim: Beck.

Blömeke, S., Kaiser, G. & Lehmann, R. (2010). TEDS-M 2008 Primarstufe: Ziele, Untersuchungsanlage und zentrale Ergebnisse. In S. Blömeke, G. Kaiser & R. Lehmann (Eds), TEDS-M 2008 – Professionelle Kompetenz und Lerngelegenheiten angehender Primarstufenlehrkräfte im internationalen Vergleich (pp. 11-38). Münster: Waxmann.

Felbrich, A., Schmotz, C., Kaiser, G., Hacke, S. & Lehmann, R. (2010). Merkmale von Lehrerausbildungen für die Primarstufe im internationalen Vergleich. In S. Blömeke, G. Kaiser & R. Lehmann (Eds), TEDS-M 2008 – Professionelle Kompetenz und Lerngelegenheiten angehender Primarstufenlehrkräfte im internationalen Vergleich (pp. 73-98). Münster: Waxmann.

König, J., Blömeke, S. & Kaiser, G. (2010). Lerngelegenheiten angehender Primarstufenlehrkräfte im internationalen Vergleich. In S. Blömeke, G. Kaiser & R. Lehmann (Eds), TEDS-M 2008 – Professionelle Kompetenz und Lerngelegenheiten angehender Primarstufenlehrkräfte im internationalen Vergleich (pp. 99-130). Münster: Waxmann.

Döhrmann, M., Kaiser, G. & Blömeke, S. (2010). Messung des mathematischen und mathematikdidaktischen Wissens: Theoretischer Rahmen und Teststruktur. In S. Blömeke, G. Kaiser & R. Lehmann (Eds), TEDS-M 2008 – Professionelle Kompetenz und Lerngelegenheiten angehender Primarstufenlehrkräfte im internationalen Vergleich (pp. 169-194). Münster: Waxmann.

Blömeke, S., Kaiser, G., Döhrmann, M., Suhl, U. & Lehmann, R. (2010). Mathematisches und mathematikdidaktisches Wissen angehender Primarstufenlehrkräfte im internationalen Vergleich. In S. Blömeke, G. Kaiser & R. Lehmann (Eds), TEDS-M 2008 – Professionelle Kompetenz und Lerngelegenheiten angehender Primarstufenlehrkräfte im internationalen Vergleich (pp. 195-252). Münster: Waxmann.

Felbrich, A., Schmotz, C. & Kaiser, G. (2010). Überzeugungen angehender Primarstufenlehrkräfte im internationalen Vergleich. In S. Blömeke, G. Kaiser & R. Lehmann (Eds), TEDS-M 2008 – Professionelle Kompetenz und Lerngelegenheiten angehender Primarstufenlehrkräfte im internationalen Vergleich (pp. 297-326). Münster: Waxmann.

Blömeke, S., Kaiser, G. & Lehmann, R. (2010). TEDS-M 2008 Sekundarstufe I: Ziele, Untersuchungsanlage und zentrale Ergebnisse. In S. Blömeke, G. Kaiser & R. Lehmann (Eds), TEDS-M 2008 – Professionelle Kompetenz und Lerngelegenheiten angehender Mathematiklehrkräfte für die Sekundarstufe I im internationalen Vergleich (pp. 11-38). Münster: Waxmann.

Schmotz, C., Felbrich, A., Lehmann, R., Hacke, S. & Kaiser, G. (2010). Merkmale von Lehrerausbildungen für die Sekundarstufen-I-Lehrerausbildenden im internationalen Vergleich. In S. Blömeke, G. Kaiser & R. Lehmann (Eds), TEDS-M 2008 – Professionelle Kompetenz und Lerngelegenheiten angehender Mathematiklehrkräfte für die Sekundarstufe I im internationalen Vergleich (pp. 73-96). Münster: Waxmann.

Blömeke, S., König, J., Kaiser, G. & Suhl, U. (2010). Lerngelegenheiten angehender Mathematiklehrkräfte für die Sekundarstufe I im internationalen Vergleich. In S. Blömeke, G. Kaiser & R. Lehmann (Eds), TEDS-M 2008 – Professionelle Kompetenz und Lerngelegenheiten angehender Mathematiklehrkräfte für die Sekundarstufe I im internationalen Vergleich (pp. 97-136). Münster: Waxmann.

Döhrmann, M., Kaiser, G. & Blömeke, S. (2010). Messung des mathematischen und mathematikdidaktischen Wissens: Theoretischer Rahmen und Teststruktur. In S. Blömeke, G. Kaiser & R. Lehmann (Eds), TEDS-M 2008 – Professionelle Kompetenz und Lerngelegenheiten angehender Mathematiklehrkräfte für die Sekundarstufe I im internationalen Vergleich (pp. 169-196). Münster: Waxmann.

Blömeke, S., Kaiser, G., Döhrmann, M. & Lehmann, R. (2010). Mathematisches und mathematikdidaktisches Wissen angehender Sekundarstufe-I-Lehrkräfte im internationalen Vergleich. In S. Blömeke, G. Kaiser & R. Lehmann (Eds), TEDS-M 2008 – Professionelle Kompetenz und Lerngelegenheiten angehender Mathematiklehrkräfte für die Sekundarstufe I im internationalen Vergleich (pp. 197-238).  Münster: Waxmann.

Schmotz, C., Felbrich, A. & Kaiser, G. (2010). Überzeugungen angehender Mathematiklehrkräfte für die Sekundarstufe I im internationalen Vergleich. In S. Blömeke, G. Kaiser & R. Lehmann (Eds), TEDS-M 2008 – Professionelle Kompetenz und Lerngelegenheiten angehender Mathematiklehrkräfte für die Sekundarstufe I im internationalen Vergleich (pp. 279-306). Münster: Waxmann.

Blömeke, S. & Kaiser, G. (2010). Mathematics Teacher Education and Gender Effects. In H. Forgasz, J. Rossi Becker, K.-H. Lee & O. Bjorg Steinsthorsdottir (Eds), International Perspectives on Gender and Mathematics Education (pp. 263-283). Charlotte: Information Age Publishing.

Kaiser, G., Lederich, C. & Rau, V. (2010). Theoretical approaches and examples for modelling in mathematics education. In B. Kaur & J. Dindyal (Eds), Mathematical Applications and Modelling. Yearbook 2010 (pp. 219-246). Singapore: World Scientific Publishing.

Förster, F. & Kaiser, G. (2010). The cable drum – description of a challenging mathematical modelling example and a few experiences. In B. Kaur & J. Dindyal (Eds), Mathematical Applications and Modelling. Yearbook 2010 (pp. 276-299). Singapore: World Scientific Publishing.

Hawighorst, B. & Kaiser, G. (2010). Mathematische Bildung in Migrantenfamilien. Elterliche Bildungsorientierungen im interkulturellen Vergleich. In M. Krüger-Potratz, U. Neumann & H.H. Reich (Eds), Bei Vielfalt Chancengleichheit (pp. 258-268). Münster: Waxmann.

Schütte, M. & Kaiser, G. (2011). Equity and the Quality of the Language used in Mathematics Education. In B. Atweh, M. Graven, W. Secada & P. Valero (Eds), Mapping Equity and Quality in Mathematics Education (pp. 237-251). New York: Springer.

Kaiser, G. & Li, Y. (2011). Reflections and future prospects. In Y. Li & G. Kaiser (Eds), Expertise in Mathematics Instruction: An International Perspective (pp. 343-354). New York: Springer.

Li, Y. & Kaiser, G. (2011). Expertise in mathematics instruction: Advancing research and practices from an international perspective. In Y. Li & G. Kaiser (Eds), Expertise in Mathematics Instruction: An International Perspective (pp. 3-16). New York: Springer.

Blömeke, S., Kaiser, G. & Lehmann, R. (2011). Messung professioneller Kompetenz angehender Lehrkräfte: „Mathematics Teaching in the 21st Century“ und die IEA-Studie TEDS-M. In H. Bayrhuber, U. Harms, B. Muszynski, B. Ralle, M. Rothgangel, L.-H. Schön, H. J. Vollmer & H.-G. Weigand (Eds), Empirische Fundierung in den Fachdidaktiken. Fachdidaktische Forschungen, Vol.  1 (pp. 9-26). Waxmann: Münster.

Buchholtz, N., Blömeke, S., Kaiser, G., König, J., Lehmann, R., Schwarz, B. & Suhl, U. (2011). Entwicklung von Professionswissen im Lehramtsstudium: eine Längsschnittstudie an fünf deutschen Universitäten. In K. Eilerts, A. Hilligus, G. Kaiser & P. Bender (Eds), Kompetenzorientierung in Schule und Lehrerbildung. Perspektiven der bildungspolitischen Diskussion, der Bildungsforschung und der Lehrerbildung. Festschrift für Hans-Dieter Rinkens (pp. 201-214). Münster: Lit.

Blömeke, S. & Kaiser, G. (2011). Reicht der Einfluss demographischer Merkmale bis in die Lehrerausbildung? Geschlecht als Bedingungsfaktor des fachbezogenen Wissens von Grundschullehrkräften. In K. Eilerts, A. Hilligus, G. Kaiser & P. Bender (Eds), Kompetenzorientierung in Schule und Lehrerbildung. Perspektiven der bildungspolitischen Diskussion, der Bildungsforschung und der Lehrerbildung. Festschrift für Hans-Dieter Rinkens (pp. 179-199). Münster: Lit.

Buchholtz, N., Kaiser, G. & Stancel-Piatak, A. (2011). Professionelles Wissen von Studierenden des Lehramts Mathematik. In S. Blömeke, A. Bremerich-Vos, H. Haudeck, G. Kaiser, G. Nold, K. Schwippert & H. Willenberg (Eds), Kompetenzen von Lehramtsstudierenden in gering strukturierten Domänen. Erste Ergebnisse aus TEDS-LT (pp. 101-133). Münster: Waxmann.

Duarte, J., Gogolin, I. & Kaiser, G. (2011). Sprachlich bedingte Schwierigkeiten von mehrsprachigen Schülerinnen und Schülern bei Textaufgaben. In S. Prediger & E. Özdil (Eds), Mathematiklernen unter Bedingungen der Mehrsprachigkeit - Stand und Perspektiven der Forschung und Entwicklung in Deutschland (pp. 35-54) Münster: Waxmann.

Borromeo Ferri, R., Kaiser, G. & Blum, W. (2011). Mit dem Taxi durch die Welt des mathematischen Modellierens. In T. Krohn, E. Malitte, G. Richter, K. Richter, S. Schöneburg & R. Sommer (Eds), Mathematik für alle. Wege zum Öffnen von Mathematik – Mathematikdidaktische Ansätze – Festschrift für Wilfried Herget (pp. 35-47). Hildesheim: Franzbecker.

Kaiser, G. (2012). Kultursensibler Mathematikunterricht. In K.-P. Horn, H. Kemnitz, W. Marotzki & U. Sandfuchs (Eds), Klinkhardt Lexikon Erziehungswissenschaft, Vol. 2 (pp. 262-263). Bad Heilbrunn: Klinkhard.

Döhrmann, M., Kaiser, G., Blömeke, S. (2012). TEDS-M: Mathematiklehrerausbildung im internationalen Vergleich. In K.-O. Bauer & N. Logemann (Eds). Effektive Bildung. Zur Wirksamkeit und Effizienz pädagogischer Prozesse (pp. 129-149). Münster: Waxmann.

Buchholtz, N. & Kaiser, G. (2013). Professionelles Wissen im Studienverlauf: Lehramt Mathematik. In S. Blömeke, A. Bremerich-Vos, G. Kaiser, G. Nold, H. Haudeck, J.-U. Keßler & K. Schwippert (Eds), Professionelle Kompetenzen im Studienverlauf (pp. 107-143).  Münster: Waxmann.

 Kaiser, G., van der Kooij, H. & Wake, G. (2013). Educational Interfaces Between Mathematics and Industry. In A. Damlamian, J.F. Rodrigues & R. Sträßer (Eds), Educational Interfaces between Mathematics and Industry (pp. 263-270). Heidelberg: Springer.

Kaiser, G., Bracke, M., Göttlich, S. & Kaland, C. (2013). Authentic Complex Modelling Problems in Mathematics Education. In A. Damlamian, J.F. Rodrigues & R. Sträßer (Eds), Educational Interfaces between Mathematics and Industry.  Report on an ICMI-ICIAM-Study (pp. 287-297). Heidelberg: Springer.   

 Borromeo Ferri, R., Greefrath, G. & Kaiser, G. (2013). Einführung: Mathematisches Modellieren Lehren und Lernen in Schule und Hochschule. In R. Borromeo Ferri, G. Greefrath & G. Kaiser (Eds), Mathematisches Modellieren für Schule und Hochschule (pp. 1-7). Wiesbaden: Springer Spektrum.

Greefrath, G., Kaiser, G., Blum, W. & Borromeo Ferri, R. (2013). Mathematisches Modellieren - Eine Einführung in theoretische und didaktische Hintergründe. In R. Borromeo Ferri, G. Greefrath & G. Kaiser (Eds), Mathematisches Modellieren für Schule und Hochschule (pp. 11-37). Wiesbaden: Springer Spektrum.

Borromeo Ferri, R., Grünewald, S. & Kaiser, G. (2013). Effekte kurzfristiger Interventionen auf die Entwicklung von Modellierungskompetenzen. In R. Borromeo Ferri, G. Greefrath & G. Kaiser (Eds), Mathematisches Modellieren für Schule und Hochschule (pp. 41-56). Wiesbaden: Springer Spektrum.

Blömeke, S. & Kaiser, G. (2014). Theoretical Framework, Study Design and Main Results of TEDS-M. In S. Blömeke, F.-J. Hsieh, G. Kaiser & W. H. Schmidt (Eds), International Perspectives on Teacher Knowledge, Beliefs and Opportunities to Learn (pp. 19-47). Dordrecht: Springer.

Blömeke, S., Suhl, U. & Kaiser, G. (2014). Teacher Education Effectiveness: Quality and Equity of Future Primary Teachers' Mathematics and Mathematics Pedagogical Content Knowledge. In S. Blömeke, F.-J. Hsieh, G. Kaiser & W. H. Schmidt (Eds), International Perspectives on Teacher Knowledge, Beliefs and Opportunities to Learn (pp. 91-114). Dordrecht: Springer.

Felbrich, A., Kaiser, G. & Schmotz, C. (2014). The Cultural Dimension of Beliefs: An Investigation of Future Primary Teachers' Epistemological Beliefs Concerning the Nature of Mathematics in 15 Countries. In S. Blömeke, F.-J. Hsieh, G. Kaiser & W. H. Schmidt (Eds), International Perspectives on Teacher Knowledge, Beliefs and Opportunities to Learn (pp. 209-229). Dordrecht: Springer.

Blömeke, S. & Kaiser, G. (2014). Homogeneity or Heterogeneity? Profiles of Opportunities to Learn in Primary Teacher Education and Their Relationship to Cultural Context and Outcomes. In S. Blömeke, F.-J. Hsieh, G. Kaiser & W. H. Schmidt (Eds), International Perspectives on Teacher Knowledge, Beliefs and Opportunities to Learn (pp. 299-325).  Dordrecht: Springer.

Blömeke, S., Suhl, U., Kaiser, G. & Döhrmann, M. (2014). Family Background, Entry Selectivity and Opportunities to Learn: What Matters in Primary Teacher Education? An International Comparison of Fifteen Countries. In S. Blömeke, F.-J. Hsieh, G. Kaiser & W. H. Schmidt (Eds), International Perspectives on Teacher Knowledge, Beliefs and Opportunities to Learn (pp. 327-353). Dordrecht: Springer.

Döhrmann, M., Kaiser, G. & Blömeke, S. (2014). The Conceptualisation of Mathematics Competencies in the International Teacher Education Study TEDS-M. In S. Blömeke, F.-J. Hsieh, G. Kaiser & W. H. Schmidt (Eds), International Perspectives on Teacher Knowledge, Beliefs and Opportunities to Learn (pp. 431-456). Dordrecht: Springer.

Kaiser, G. & Blömeke, S. (2014). Learning from the Eastern and the Western Debate - The Case of Mathematics Teacher Education. In S. Blömeke, F.-J. Hsieh, G. Kaiser & W. H. Schmidt (Eds), International Perspectives on Teacher Knowledge, Beliefs and Opportunities to Learn (pp. 517-539). Dordrecht: Springer.

Laschke, C. & Kaiser, G. (2014). Beispielitems zur Erhebung des mathematischen und mathematikdidaktischen Wissens. In C. Laschke & S. Blömeke (Eds), Teacher Education and Development Study. Learning to Teach Mathematics (TEDS-M 2008). Dokumentation der Erhebungsinstrumente (pp. 131-226).  Münster: Waxmann.

Vorhölter, K. & Kaiser, G. (2014). Metakognitive Kompetenzen in Modellierungsprozessen. In I. Bausch, G. Pinkernell & O. Schmitt (Eds), Unterrichtsentwicklung und Kompetenzorientierung. Festschrift für Regina Bruder (pp. 195–205).  Münster: WTM-Verlag.

Kaiser, G. & Buchholtz, N. (2014). Overcoming the Gap between University and School Mathematics. In S. Rezat, M. Hattermann & A. Peter-Koop (Eds), Transformation –A Fundamental Idea of Mathematics Education (pp. 85-105). New York: Springer.

Kaiser, G. (2014). Mathematical Modelling and Applications in Education. In S. Lerman (Eds), Encyclopedia of Mathematics Education (pp. 396-403). Dordrecht: Springer.

Vorhölter, K., Kaiser, G. & Borromeo Ferri, R. (2014). Modelling in Mathematics Classroom Instruction: An Innovative Approach for Transforming Mathematics Education. In Y. Li, E. A. Silver & S. Li (Eds), Transforming Mathematics Instruction (pp. 21-36). Dordrecht: Springer.

Blömeke, S. & Kaiser, G. (2015). Effects of Motivation on the Belief Systems of Future Mathematics Teachers from a Comparative Perspective. In B. Pepin, & B. Roesken-Winter (Eds), From belief to dynamic affect systems in mathematics education (pp. 227-243). Dordrecht: Springer.

Kaiser, G., Blum, W., Borromeo Ferri, R. & Greefrath, G. (2015). Anwendungen und Modellieren. In R. Bruder, L. Hefendehl-Hebeker, B. Schmidt-Thieme & H.-G. Weigand (Eds), Handbuch der Mathematikdidaktik (pp. 357-383). Heidelberg: Springer.

Kaiser, G. (2015). Werner Blum und sein Beitrag zum Lehren und Lernen mathematischen Modellierens. In G. Kaiser & H.-W. Henn (Eds). Werner Blum und seine Beiträge zum Modellieren im Mathematikunterricht. Festschrift zum 70. Geburtstag von Werner Blum (pp. 1-24). Wiesbaden: Springer Spektrum.

Kaiser, G. & Grünewald, S. (2015). Promotion of Mathematical Modelling Competencies in the Context of Modelling Projects. In L. N. Hoe & N. K. E. Dawn (Eds), Mathematical Modelling. From Theory to Practice (pp. 21-39). Singapore: World Scientific.

Kaiser, G. & Stender, P. (2015). Die Kompetenz mathematisch Modellieren. In W. Blum, S. Vogel, C. Drüke-Noe & A. Roppelt (Eds), Bildungsstandards aktuell: Mathematik in der Sekundarstufe II (pp. 95-106). Braunschweig: Bildungshaus Schulbuchverlage.

Stender, P. & Kaiser, G. (2016). Fostering Modeling Competencies for Complex Situations. In C. R. Hirsch & A. R. McDuffie (Eds), Annual Perspectives in Mathematics Education 2016: Mathematical Modeling and Modeling Mathematics. (pp. 107-115). Reston: NCTM.

Vorhölter, K. & Kaiser, G. (2016). Theoretical and Pedagogical Considerations in Promoting Students’ Metacognitive Modeling Competencies. In C. R. Hirsch & A. R. McDuffie (Eds), Annual Perspectives in Mathematics Education 2016: Mathematical Modeling and Modeling Mathematics (pp. 273-280). Reston: NCTM.

Laschke, C., Kaiser, G. & Blömeke, S. (2016). Inhalte und Lehr-Lernmethoden in der Mathematiklehrerausbildung im Kontext unterschiedlicher Kulturen am Beispiel von Deutschland und Taiwan. In M. Hallitzky, A. Rakhkochkine, B. Koch-Priewe, J.C. Störtländer & M. Trautmann (Eds), Vergleichende Didaktik und Curriculumforschung – Comparative Research into Didactics and Curriculum (pp. 322-332). Bad Heilbrunn: Julius Klinkhardt.

Kaiser, G. & Yang, X. (2017). Reflections on Research of Trends in International Comparative Studies in Mathematics Education. In J.-W. Son, T. Watanabe & J.-J. Lo (Eds), What Matters? Research Trends in International Comparative Studies in Mathematics Education (pp. 395-410). Cham: Springer.

Kaiser, G. (2017). The Teaching and Learning of Mathematical Modeling. In J. Cai (Eds), Compendium for Research in Mathematics Education (pp. 267-291).  Reston, VA: National Council of Teachers of Mathematics.

Blömeke, S. & Kaiser, G. (2017). Understanding the Development of Teachers’ Professional Competencies as Personally, Situationally and Socially Determined. In D.J. Clandini & J. Husu (Eds), International Handbook on Research on Teacher Education (pp. 783-802). Thousand Oaks: Sage.

Heinrichs, H. & Kaiser, G. (2017). Diagnostic Competences for Dealing with Students’ Errors: Fostering Diagnostic Competence in Error Situations. In T. Leuders, K. Philipp & J. Leuders (Eds), Diagnostic Competence of Mathematics Teachers (pp. 79-94). Cham: Springer.

Döhrmann, M., Kaiser, G. & Blömeke, S. (2018). The Conception of Mathematics Knowledge for Teaching from an International Perspective: The Case of the TEDS-M Study. In Y. Li & R. Huang (Eds), How Chinese Acquire and Improve Mathematics Knowledge for Teaching (pp. 57-83). Dordrecht: Brill / Sense.

Blum, W. & Kaiser G. (2018). Zum Lehren und Lernen des mathematischen Modellierens – eine Einführung in theoretische Ansätze und empirische Erkenntnisse. In H.-S. Siller, G. Greefrath, W. Blum (Eds), Neue Materialien für einen realitätsbezogenen Mathematikunterricht vol. 4 (pp. 1-16). Wiesbaden: Springer Spektrum.

Schwarz, B. & Kaiser, G. (2019). The Professional Development of Mathematics Teachers. In G. Kaiser & N. Presmeg (Eds), Compendium for Early Career Researchers in Mathematics Education (pp. 325-342). Cham: Springer.

Kaiser, G.  (2019). ZDM Mathematics Education – Its Development and Characteristics. In G. Kaiser & N. Presmeg (Eds), Compendium for Early Career Researchers in Mathematics Education (pp. 481-492). Cham: Springer.

 

Papers in peer-reviewed proceedings (46):

Blum, W. & Kaiser, G. (1984). Analysis of Applications and of Conceptions for an Application-oriented Mathematics Instruction. In J. Berry, I. Huntley & D. Burghes (Eds), Teaching and Applying Mathematical Modelling (pp. 201-214). Chichester: Ellis Horwood.

Kaiser-Messmer, G. (1986). Modelling in Calculus Instruction - Empirical Research Towards an Appropriate Introduction of Concepts. In J. Berry, D. Burghes & I. Huntley (Eds), Mathematical Modelling Methodology, Models and Micros (pp. 36-47). Chichester: Ellis Horwood.

Kaiser-Messmer, G. (1989). Application-orientated Mathematics Teaching. In W. Blum, J. Berry, R. Biehler, I. Huntley, G. Kaiser-Messmer & L. Profke (Eds), Applications and Modelling in Learning and Teaching Mathematics (pp. 66-72). Chichester: Ellis Horwood.

Kaiser-Messmer, G. (1989). Application-oriented Mathematics Teaching: A Survey on Theoretical Conceptions and Empirical Research. In L. Bazzini & H.-G. Steiner (Eds), Proceedings of the First Italian-German Bilateral Symposium on Didactics of Mathematics (pp. 145-162). Pavia/Bielefeld.

Kaiser-Messmer, G. & Rogers, P. (1994). Gender and Mathematics Education. In C. Gaulin, B. R. Hodgson, D. H. Wheeler & J. C. Egsgard (Eds), Proceedings of the 7th International Congress on Mathematical Education (pp. 304-309). Sainte-Foy: Les Presses de l'Université Laval.

Kaiser, G. & Blum, W. (1995). Erste Ergebnisse einer Langzeitstudie zu den mathematischen Leistungen deutscher und englischer Lernender. In Beiträge zum Mathematikunterricht 1995 (pp. 288-291). Hildesheim: Bad Franzbecker.

Kaiser, G. (1995). Results from a Comparative Empirical Study in England and Germany on the Learning of Mathematics in Context. In C. Sloyer, W. Blum & I. Huntley (Eds), Advances and Perspectives on the Teaching of Mathematical Modelling and Applications (pp. 83-95). Yorklyn: Water Street Mathematics.

Kaiser, G. (1998). International Comparative Investigations. In C. Alsina, J. M. Alvarez, M. Niss, A. Pérez, L. Rico & A. Sfard (Eds), Proceedings of the 8th International Congress on Mathematical Education (pp. 383-388). Seville: S.A.E.M. Thales.

Kaiser, G., Blum, W. & Wiegand, B. (2001). Results of a Longitudinal Study on Mathematical Achievements of German and English Students. In H.-G. Weigand et al. (Eds), Selected Papers from the Annual Conference of Didactics of Mathematics, Leipzig 1997 (pp. 96-112). Hildesheim: Franzbecker.

Kaiser, G. (2001). Comparative Views of Mathematics Goals and Achievements - a Description from Germany. In M. van den Heuvel-Panhuizen (Eds), Proceedings of the 25th Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education, Vol. 1 (pp. 164-169). Utrecht: Freudenthal Institute.

Hino, K., Kaiser, G. & Knipping, C. (2002). Comparing Teaching Mathematics in Eastern and Western traditions – looking at France, Germany, England and Japan. In K. D. Graf, F. Leung & F. Lopez-Real (Eds), Pre-conference Proceedings of the ICMI Comparative Study Conference, 20.-25.10.2002 in Hong Kong (pp. 17-22). Hong Kong: University of Hong Kong.

Busse, A. & Kaiser, G. (2003). Context in Application and Modelling – An Empirical Approach. In Q.-X. Ye, W. Blum, S. K. Houston & Q.-Y. Jiang (Eds), Mathematical Modelling in Education and Culture: ICTMA 10 (pp. 3-15). Chichester: Ellis Horwood.

Kaiser, G., Leung, F., Romberg, T. & Yaschenko, I. (2003). International Comparisons in Mathematics Education: An Overview. In T. Li (Eds). Proceedings of the International Congress of Mathematicians, Vol.  1 (pp. 631-646). Beijing: Higher Education Press.

Kaiser, G. (2003). Feminist Frameworks for Researching Mathematics. In N. Pateman, B. Dougherty, B. & J. Zilliox (Eds), Proceedings of the 2003 Joint Meeting of PME and PMENA, Vol. 1 (pp. 157-160). Honolulu: University of Hawaii.

Kaiser, G. (2003). Learning mathematics within the context of linguistic and cultural diversity – an empirical study. In M.A. Mariotti (Eds), Proceedings of the Third Conference of the European Society for Research in Mathematics Education, 28.2.-3.3. 2003, Bellaria.  

Ikeda, T. & Kaiser, G. (2005). The Role and the Relevance of Applications and Modelling in Japan and Germany – a Comparative Study. In Proceedings of the Third International ICMI East Asia Regional Conference on Mathematics Education, August 7-12, 2005, Shanghai.

Jun, Y. & Kaiser, G. (2005). An Analysis of Mathematics Education in Korea – using a Proposal for a Framework to Compare Mathematics Education in Eastern and Western Traditions. In Proceedings of the Third International ICMI East Asia Regional Conference on Mathematics Education, August 7-12, 2005, Shanghai.

Kaiser, G. (2006). The mathematical beliefs of teachers about applications and modelling – results of an empirical study. In J. Novotná, H. Moraová, M. Krátká, & N. Stehliková (Eds), Mathematics in the centre. Proceedings of the 30th Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education, Vol.  3 (pp. 393-400). Prague: Charles University.

Kaiser, G. (2006). Modelling and modelling competencies in school. In C.P. Haines, P. Galbraith, W. Blum & S. Khan (Eds), Mathematical Modelling (ICTMA 12): Education, Engineering and Economics (pp. 110-119). Chichester: Horwood Publishing.

Kaiser, G. (2006). Introduction to the Working Group Applications and Modelling. In M. Bosch (Eds), Proceedings of the Fourth Congress of the European Society for Research in Mathematics Education 2005. FUNDEMI IQS (pp. 1613-1622) – Universitat Ramon Llull.

Kaiser, G. (2007). Modelling and modelling competencies in school. In C.P. Haines, P. Galbraith, W. Blum & S. Khan (Eds), Mathematical Modelling (ICTMA 12): Education, Engineering and Economics (pp. 110-119). Chichester: Horwood Publishing.

Kaiser, G., Blömeke, S., Lehmann, R., Felbrich, A., Müller, C. & Schwarz, B. (2007). Prospective mathematics teachers’ professional knowledge. In K. Reiss, A. Schoenfeld & G. Törner (Eds), Professional Development of Mathematics Teachers – Research and Practice from an International Perspective. Report No. 52/2007 of the Mathematisches Forschungsinstitut Oberwolfach, (pp. 49-50). Oberwolfach.

Schwarz, B. & Kaiser, G. (2007). Mathematical Modelling in School - Experiences from a Project Integrating School and University. In D. Pitta-Pantazi & G. Philippou (Eds), Proceedings of the Fifth Congress of the European Society for Research in Mathematics Education, 22-26 February 2007, Larnaca, Cyprus. ERME (pp. 2180-2189). University of Cyprus.

Kaiser, G., Sriraman, B., Blomhøj, M. & Garcia, F. J. (2007). Report from the Working Group Modelling and Applications – Differentiating Perspectives and Delineating Commonalities. In D. Pitta-Pantazi & G. Philippou (Eds), Proceedings of the Fifth Congress of the European Society for Research in Mathematics Education, 22-26 February 2007, Larnaca, Cyprus. ERME (pp. 2035-2041). University of Cyprus.

Brown, J., Stillman, G., Schwarz, B. & Kaiser, G. (2008). The case of mathematical proof in lower secondary school: knowledge and competencies of pre-service teachers. In M. Goos, R. Brown & K. Makar (Eds), Navigating current and charting directions. Proceedings of the 31st annual conference of the Mathematics Research Group of Australasia (MERGA) (pp. 85-91). Adelaide: MERGA.

Blömeke, S. & Kaiser, G. (2008). Development of future mathematics teachers during teacher education – results of a quasi-longitudinal study. In O. Figueras, J. L. Cortina, S. Alatorre, T. Rojano & A. Sepúlveda (Eds), Proceedings of the Joint Meeting of PME32 and PME-NA XXX, Vol 2 (pp. 193-200). Mexico: Cinvestav-UMSNH.

Li, Y. & Kaiser, G. (2008). Pursuing excellence in mathematics classroom instruction in East Asia. In O. Figueras, J. L. Cortina, S. Alatorre, T. Rojano & A. Sepúlveda (Eds), Proceedings of the Joint Meeting of PME32 and PME-NA XXX, Vol 1 (pp. 155-156). Mexico: Cinvestav-UMSNH.

Kaiser, G. & Vollstedt, M. (2008). Pursuing excellence in mathematics classroom instruction in East Asia – a personal commentary from a Western perspective. In O. Figueras, J. L. Cortina, S. Alatorre, T. Rojano & A. Sepúlveda (Eds), Proceedings of the Joint Meeting of PME32 and PME-NA XXX, Vol 1 (pp. 185-188). Mexico: Cinvestav-UMSNH.

Schwarz, B. & Kaiser, G. (2009). Professional Competence of Future Mathematics Teachers on Argumentation and Proof and How to Evaluate it. In F.-L. Lin, F.-J. Hsieh, G. Hanna & M. De Villiers (Eds), Proof and Proving in Mathematics Education. ICMI Study 19. Vol. 1 (pp. 190-195). Taipei: National Taiwan Normal University.

Kaiser, G., Schwarz, B. & Tiedemann, S. (2010). Future teacher’s professional knowledge on modeling. In R. Lesh, P. Galbraith, C. R. Haines & A. Hurford (Eds), Modeling Students Mathematical Modeling Competencies (pp. 433-444). New York: Springer.

Kaland, C., Kaiser, G., Ortlieb, C. P. & Struckmeier, J. (2010). Authentic Modelling Problems in Mathematics Education. In A. Araujo, A. Fernandez, A. Azevedo & J. F. Rodriguez (Eds), EIMI 2010 – Conference Educational Interfaces between Mathematics and Industry (pp. 321-332). Lisbon: Centro Internacional de Matemática.

Kaiser, G. & Blömeke, S. (2010). Chances and Opportunities of International Cooperation in Mathematics Education - What the Eastern and the Western Debate can Learn from Each Other. In Y. Shimizu, Y. Sekiguchi & K. Hino (Eds), In Search of Excellence in Mathematics Education, The 5th East Asia-Regional Conference on Mathematics Education (EARCOME5) (pp. 1-13). Tokyo: Japan Society of Mathematical Education.

Kaiser, G., Blum, W., Borromeo Ferri, Rita & Stillman, G. (2011). Trends in Teaching and Learning of Mathematical Modelling– Preface. In G. Kaiser, W. Blum, R. Borromeo Ferri & G. Stillman (Eds), Trends in Teaching and Learning of Mathematical Modelling (ICTMA14) (pp. 1-8). New York: Springer.

Kaiser, G., Schwarz, B. & Buchholtz, N. (2011). Authentic Modelling Problems in Mathematics Education. In G. Kaiser, W. Blum, R. Borromeo Ferri & G. Stillman (Eds), Trends in Teaching and Learning of Mathematical Modelling (ICTMA14) (pp. 585-594). New York: Springer.

Li, Y. & Kaiser, G. (2012). Conceptualizing and Developing Expertise in Mathematics Education. In T.-Y. Tso (Eds), Opportunities to Learn in Mathematics Education, Proceedings 36th Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education, Vol.  1 (pp. 121-124). Taipei: PME.

Kaiser, G. & Stender, P. (2013). Complex Modelling Problems in Co-operative, Self-directed Learning Environments. In G.A. Stillman, G. Kaiser, W. Blum & J.P. Brown (Eds), Teaching Mathematical Modelling: Connecting to Research and Practice (pp. 277-293). Dordrecht: Springer.

Kaiser, G., Blömeke, S., Busse, A., Döhrmann, M. & König, J. (2014). Professional Knowledge of (Prospective) Mathematics Teachers – Its Structure and Its Development. In P. Liljedahl, C. Nicol, S. Oesterle & Dr. Allan (Eds), Proceedings of the Joint Meeting of PME 38 and PME-NA 36, Vol.  1 (pp. 35-50). Vancouver: PME.

Cai, J., Cirillo, M., Pelesko, J. A., Borromeo Ferri, R., Borba, M., Geiger, V., Stillman, G., English, L., Wake, G., Kaiser, G. & Kwon, O. N. (2014). Mathematical Modelling in School Education: Mathematical, Cognitive, Curricular, Instructional and Teacher Education Perspectives. In P. Liljedahl, C. Nicol, S. Oesterle & D. Allan (Eds), Proceedings of the Joint Meeting of PME 38 and PME-NA 36, Vol.  1 (pp. 145-172). Vancouver: PME. 

Kaiser, G. & Brand, S. (2015). Modelling Competencies: Past Development and Further Perspectives. In G. A. Stillman, W. Blum & M. S. Biembengut (Eds), Mathematical Modelling in Education Research and Practice. Cultural, Social and Cognitive Influences (pp. 129-149). Cham: Springer.

Vorhölter, K., Stender, P. & Kaiser, G. (2016). Modellieren im Mathematikunterricht – Entwicklungen von Interventionsformen und deren Implementierung in die Lehrerbildung. BMBF (Eds), Bildungsforschung 2020. Zwischen wissenschaftlicher Exzellenz und gesellschaftlicher Verantwortung (pp. 269-285). Berlin: BMBF.

Kaiser, G. & Li, Y. (2017). Perspectives on (future) teachers‘professional competencies. In B. Kaur, W.K. Ho, T.L. Toh & B.H. Choy (Eds), Proceedings of the 41st Conference of the International Group for Psychology of Mathematics Education, Vol. 1 (pp. 81-108). Singapore: PME.

Kaiser, G. (2017).  Thirteenth International Congress on Mathematical Education: An Introduction. In G. Kaiser (Ed), Proceedings of the 13th International Congress on Mathematical Education (ICME-13) (pp. 3-9). Cham: Springer.

Stender, P., Krosanke, N. & Kaiser, G. (2017). Scaffolding Complex Modelling Processes: An In-Depth Study.  In G.A. Stillman, W. Blum & G. Kaiser (Eds), Mathematical Modelling and Applications Crossing and Researching Boundaries in Mathematics Education (pp. 467-477). Cham: Springer.

Stillman, G. A., Blum, W. & Kaiser, G. (2017). Crossing Boundaries in Mathematical Modelling and Applications Educational Research and Practice. In G.A. Stillman, W. Blum & G. Kaiser (Eds), Mathematical Modelling and Applications Crossing and Researching Boundaries in Mathematics Education (pp. 1-22). Cham: Springer.

Kaiser, G. (2017).  Thirteenth International Congress on Mathematical Education: An Introduction. In G. Kaiser (Eds), Proceedings of the 13th International Congress on Mathematical Education (ICME-13) (pp. 3-9). Cham: Springer.

Hoth, J., Kaiser, G., Döhrmann, M., König, J. & Blömeke, S. (2018). A Situated Approach to Assess Teachers‘ Professional Competencies Using Classroom Videos. In O. Buchbinder & S. Kuntze (Eds.), Mathematics Teachers Engaging with Representations of Practice (pp. 23-45). Cham: Springer