Copyright Thomas Raupach

Dissertations - finished (32)

1. Christine Knipping (2002)

Beweisprozesse in der Unterrichtspraxis: Vergleichende Analysen von Mathematikunterricht in Deutschland und Frankreich

Bi-national promotion at the Universities of Grenoble and Hamburg

Published 2002 with Publisher Franzbecker.

Currently: Professorship for Didactics of Mathematics at the Faculty of Mathematics at the University of Bremen

 

2. Katja Maaß (2003)

Mathematisches Modellieren im Unterricht. Ergebnisse einer empirischen Studie

Published 2004 with Publisher Franzbecker

Currently: Professorship for Didactics of Mathematics at the Educational University Freiburg

 

3. Rita Borromeo Ferri (2004)

Mathematische Denkstile. Ergebnisse einer empirischen Studie

Published 2004 with Publisher Franzbecker

Currently: Professorship for Didactics of Mathematics at the Faculty of Mathematics and Science at the University of Kassel

 

4. Martina Döhrmann (2004) (Co-advisor)

Zufall, Aktien und Mathematik. Vorschläge für einen aktuellen und realitätsbezogenen Mathematikunterricht

Published 2004 with Franzbecker Publisher

Currently: Professorship for Didactics of Mathematics at the University of Vechta

 

5. Jens Weitendorf (2007)

Realitätsbezüge im Analysisunterricht. Unterrichtliche Vorschläge und ihre Evaluation

Published 2007 with Franzbecker Publisher

Retired; formerly: Deputy headmaster at Gymnasium Harksheide, Norderstedt, Supervisor in the second phase of teacher education in Schleswig-Holstein

 

6. Marcus Schütte (2008):

Sprache und Interaktion im Mathematikunterricht der Grundschule - Zur Problematik einer Impliziten Pädagogik für schulisches Lernen im Kontext sprachlich-kultureller Pluralität

Stipendiary in the graduate school Educational Development (Bildungsgangforschung) of the University of Hamburg, funded by the German Research Socitey (DFG)

Published 2009 with Publisher Waxmann

Currently: Professorship for Elementary Education / Mathematics at the University of Hamburg

 

7. Andreas Busse (2009):

Umgang Jugendlicher mit dem Sachkontext realitätsbezogener Mathematikaufgaben. Ergebnisse einer empirischen Studie

Published 2009 with Franzbecker Publisher

Formerly: staff in the projects TEDS-FU (funded by the German Research Society) and TEDS-InstructTeacher at a Hamburg Comprehensive School.

Currently: Teacher at a School in Hamburg

 

8. Katrin Vorhölter (2009)

Sinn im Mathematikunterricht: Zur Rolle von mathematischen Modellierungsaufgaben bei der Sinnkonstruktion von Schülerinnen und Schülern

Stipendiary in the graduate school Educational Development (Bildungsgangforschung) of the University of Hamburg, funded by the German Research Society (DFG)

Published 2009 with Publisher Barbara Budrich

Currently: Deputy Professorship in Didactics of Mathematics and academic staff in the working group mathematics Education at the University of Hamburg

 

9. Maike Vollstedt (2010)

Sinnkonstruktionen und Mathematiklernen in Deutschland und Hongkong – eine rekonstruktiv-empirische Studie

Stipendiary in the graduate school Educational Development (Bildungsgangforschung) of the University of Hamburg, funded by the German Research Socitey (DFG)

Published 2011 with Publisher Vieweg+Teubner

Currently: Professorship for Didactics of Mathematics at the Faculty of Mathematics at the University of Bremen

 

10. Björn Schwarz (2011)

Professionelle Kompetenz von Mathematiklehramtsstudierenden - eine Analyse der strukturellen Zusammenhänge

Published 2013 with Springer Spektrum Publisher

Currently: Professorship for Didactics of Mathematics at the University of Vechta

 

11. Winfried Euba (2011)

Vernetzungen bei mathematischen Lernprozessen – Eine Fallstudie im Unterricht der gymnasialen Oberstufe

Published 2012 with Publisher Vieweg+Teubner

Past away in 2014, former advisor for Mathematics at the Hamburg Ministry of Education 

 

12. Svenja Grundey (2014)

Beweisvorstellungen und eigenständiges Beweisen. Entwicklung und vergleichend empirische Untersuchung eines Unterrichtskonzepts am Ende der Sekundarstufe.

Supported by graduate funds of the Federal State of Hamburg / Landesgraduiertenförderung Hamburg.

Published 2015 with Springer Spektrum Publisher.

Currently: Teacher at a Munich Gymnasium.

 

13. Nils Buchholtz (2014)

Erwerb von Lehrerprofessionswissen im Fach Mathematik im Kontext institutioneller Rahmenbedingungen – eine Mixed-Methods-Studie über die Kompetenzentwicklung von Studierenden in der gymnasialen Lehramtsausbildung an verschiedenen deutschen Universitäten

Published online http://ediss.sub.uni-hamburg.de/volltexte/2014/6583/

Currently: Professorship for Didactics of Mathematics at the University of Hamburg

 

14. Astrid Deseniss (2014)

Mathematiklernen im Kontext sprachlich-kultureller Diversität

Published 2014 at Springer Spektrum Publisher.

Academic staff at Project „Mathematiklernen im Kontext sprachlich-kultureller Diversität funded by the German Research Society.

Currently: Academic staff in the working group ProFale at the University of Hamburg

 

15. Susanne Brand (2014)

Erwerb von Modellierungskompetenzen – Empirischer Vergleich eines holistischen und eines atomistischen Ansatzes zur Förderung von Modellierungskompetenzen

Published 2014 with Springer Spektrum Publisher.

Currently: Teacher at a School in Zurich / Switzerland

 

16. Hannah Heinrichs (2015)

Messung und Förderung diagnostischer Kompetenzen von Mathematik-Lehramtsstudierenden.

Published 2016 at Springer Spektrum Publisher.

Supported by German National Academic Foundation / Studienstiftung des Deutschen Volkes

Currently: Teacher at a school in Hamburg and academic staff (post-doc) at project  TEDS-Instruction and TEDS-Validate

 

17. Claudia Lazarevic (2015)

Professionelle Kompetenz von Grudschullehrkräften in der Berufseinstiegsphase

Supported by Cusanuswerk.

Published 2016 at Springer Spektrum Publisher

Currently: Teacher at a school in Hamburg

 

18. Peter Stender (2016)

Modellieren im Mathematikunterricht: Entwicklung von Interventionsformen und deren Vermittlung in der Lehrerbildung

Supported by BMBF (Ministery of Education and Research )

Published at Springer Spektrum Publisher

Formerly: Academic staff in the working group ProFale  at the University of Hamburg.

Currently: Teacher at a school in Hamburg

 

19. Lena Schlesinger (2018)

Fachdidaktische Unterrichtsqualität und ihr Zusammenhang zur Lehrerkompetenzen und Schülerleistungen

Formely: Scientific staff at the University of Hamburg in the project TEDS-Instruct.

Currently: Teacher at a school in Hamburg

 

20. Thorsten Scheiner (2018)

Scholarship by the by Foundation of German Business (Stiftung der Deutschen Wirtschaft) and Macquarie University, Joint PhD with Macquarie University, Australlia

Toward Theory Advancement in Mathematical Cognition and Teacher Cognition

Currently: Lecturer at the Australian Catholic University, Brisbane (Australia).

 

21. Armin Jentsch (2019)

Reliabilität und Validität eines Beobachtungsinstruments zur Erfassung von Unterrichtsqualität im Mathematikunterricht

Formerly: Scientific staff at the University of Hamburg in the project TEDS-Instruct and Scientific staff in BMBF-supported Project ProfaLe / Qualitätsoffensive Lehrerbildung

Currently: Academic staff at the University of Greifswald

 

22. Lena Pankow (2020)

Schnelle Erkennung von Schülerfehlern als Facette des Lehrerprofessionswissens - Eine Detailanalyse im Rahmen von TEDS-FU

Supported by graduate funds of the Federal State of Hamburg / Landesgraduiertenförderung Hamburg (HmbNFG).

Currently: Teacher at a school in Hamburg 

 

23. Alexandra Krüger (2020)

Sichtweisen von Schülerinnen und Schülern auf den Einsatz metakognitiver Strategien in der Gruppenarbeit beim mathematischen Modellieren“

Formerly: Supported by graduate funds of the Federal State of Hamburg.

Currently: Teacher at a school in Hamburg

 

24. Macarena Larrain (2020)

Fostering and measuring preservice primary teachers`diagnostic competences in mathematics

Formerly Lecturer at the  Universidad de los Andes (Chile)

Currently: Scientific staff at Educational University Freiburg

 

25. Anna Barbara Orschulik (2020)

Entwicklung der Professionellen Unterrichtswahrnehmung von Studierenden in universitären Praxisphasen

Formerly: Scientific staff in BMBF-supported Project ProfaLe / Qualitätsoffensive Lehrerbildung

Currently: Teacher at a school in Hamburg

 

26.  Nadine Krosanke (2020)

Entwicklung der professionellen Kompetenz von Mathematiklehramts-studierenden zur Bedeutung von Sprache beim fachlichen Lernen und Lehren – Eine qualitative Studie zur professionellen Unterrichtswahrnehmung und der Kompetenz zur Analyse von sprachlichen Hürden in Textaufgaben

Formerly: Scientific staff in BMBF-supported project ProfaLe / Qualitätsoffensive Lehrerbildung.

 Currently: Teacher at a school in Hamburg

 

27. Lisa Wendt (2021)

Reflexionsfähigkeit von Lehrkräften über metakognitive Schülerprozesse beim mathematischen Modellieren

Formerly: Supported by graduate funds of the Federal State of Hamburg.

Currently: Teacher at a school in Hamburg

 

28. Ann-Sophie Stuhlmann (2021)

Beweisprozesse von Mathematiklehramtsstudierenden in der Studieneingangsphase

Formerly: PhD scholarship of the Friedrich Ebert

Currently: Research assistant in the project on the cooperation of subject didactics and subject science, funded by the University of Hamburg.

 

29. Ilse Stangen (2022)

Kompetenzen von Lehramtsstudierenden in Deutsch als Zweitsprache

Currently: Scientific staff in BMBF-supported Project ProfaLe / Qualitätsoffensive Lehrerbildung

staff in the Hamburg Numeracy Project, supported by the Federal State of Hamburg

 

30. Maike Lüssenhop (2023)

Doctorate to "Alltagsmathematik und Geflüchtete:  Schulmathematischer Hintergrund von Geflüchteten aus Ghana, dem Iran und Syrien (im Vergleich zu Deutschland) und ihre alltagsmathematischen Praktiken - eine Sekundäranalyse der TIMSS und PISA Daten“

Currently: Scientific staff at TU (Technical University) of Chemnitz

 

31. Anton Bastian (2024)

Fast track-Promotion to "Professionelle Unterrichtswahrnehmung von (zukünftigen) Mathematiklehrkräften"

im BMBF-supported project TEDS-Validierung-Transfer scientific staff in BMBF-supported projekt TEDS-IME

Currently: Scientific staff in the working group mathematics Education at the University of Hamburg

 

32. Dennis Meyer (2024)

Doctorate to "Entwicklung und Struktur der professionellen Kompetenz von (zukünftigen) Grundschullehrkräften"

Currently: Scientific staff in BMBF-supported project ProfaLe / Qualitätsoffensive Lehrerbildung